Dijital pazarlama, günümüz pazarlama etkinliklerinin çok büyük bir kısmını ifade ediyor. Hemen her işletme bu alanda etkinliklere ihtiyaç duyuyor. Peki sizin dijital pazarlama etkinlikleriniz doğru yapılıyor mu? Pazarlama zekanızı mı kullanıyorsunuz yoksa çalıştığınız ajans kurnazlık mı yapıyor? Konu hakkında merak ettiklerinizi, Collified Dijital Pazarlama Ajansı Kurucusu ve Yöneticisi, Ömer YOLUK cevaplıyor.

***

Pazarlama özellikle Türk toplumunda biraz yanlış anlaşılır. Kargayı boyayıp güvercin diye satmak, pazarlamacılık değildir. Pazarlama şapkadan civciv çıkaran bir etkinlik de değildir. Kitap üzerinde yapılan tanıma bakacak olursak, pazarlama işletmeler ile hedef kitle arasında bağı kuran ve bu bağı güçlü tutarak işletmenin varlığını sürdürmesini sağlayan etkinliklerin bütününe verilen isimdir. Çakallık olarak tarif ettiğimiz yöntemleri kullanarak bu ilişkinin sürdürülmesi mümkün değildir.

Dijital pazarlamada ise maalesef ortam biraz daha karışık. Zira dijital pazarlama sistematiğinin üzerine kurulu olduğu arama motoru optimizasyonu ilkeleri, düzenli ve devamlı manipüle edilmeye çalışılır. Bu durum arama motorunun güvenilirliğini ortadan kaldırabilecek sonuçlara yol açtığından, düzenli olarak arama hizmeti sağlayıcı firmalar algoritma güncelleyerek çakalları sistem dışında tutmaya çalışır.

Hiçbir arama motoru sağlayıcı, zekice pazarlama yöntemlerine hayır demez. Ancak buradaki zeka kavramını doğru anlamak gerekir. Bahsettiğim gibi, pazarlama doğruluk ilkeleri üzerine kurulu olmadığı takdirde zaten kendini imha etmiş olur. Yani, ne müşteriyi ne de platformu yanıltmaya çalışarak pazarlama yapılamaz.

Dijital pazarlamada çakallık nasıl yapılıyor?

Dijital pazarlamada çakallığın üç boyutu var.

●      Hizmet verilen müşteriye karşı çakallık

●      Hizmet arz edilen platformlara karşı çakallık

●      Ürün veya hizmeti satın alacak olan kitleye karşı çakallık

Sondan başlayacak olursak, kitleyi yanıltmaya çalışmak hem ürün sahibi hem de pazarlamacı bakımından ortak etkinlik olarak sıkça karşımıza çıkar. Hatta kimi durumlarda pazarlamacı yapmak istemese dahi, satıcının baskısı ile buna mecbur kalabilir. Kimi durumlarda ise ajans veya daha doğru bir tanımla kendine ajans diyen kişi veya kuruluşlar, kısa vadede dönüşüm elde edebilecekleri yanıltıcı yöntemleri kullanma yoluna gidebilirler.

Bu noktada çok ciddi riskler vardır. Ajans herhangi bir sorumluluk almıyor olsa dahi müşteriyi ciddi anlamda zora sokabilir. Özellikle yanıltıcı reklam sayılan haller, ciddi tazminatlara ve cezalara sebep olabilir. Buradaki en önemli risk muhtemel kitlenizi sonsuza dek kaybedecek olmanızdır. Pazarlamada böyle bir durum kabul edilemez.

Bedava dijital pazarlama yapmaya çalışmak

müşteriler için dijital pazarlama etkinliklerde hiç para vermemek çok çekici bir fikirdir. Maalesef ülkemizde pazarlama yatırımları tüm yatırımların en sonuna konur. Esasında işletmenin veya markanın bekasını birinci derecede ilgilendiren bu etkinliğin bedava baya yapılabilmesi için kullanılacak çakallıklar da çok sevilir. Müşterinin bu beklentisini tatmin etmeye çalışan, niteliksiz veya kötü niyetli pazarlamacılar da doğal olarak bedavacılık yoluna gitmeye çalışır.

Dijital pazarlamada bedava acılık veya yaygın çakallık, arama motoru optimizasyonu uygulamalarında sıkça karşılaşılan durumların başında gelir. Arama motorlarını, daha az maliyete katlanarak veya hiç maliyete katlanmadan yanıltarak, arama sonuçlarında sıralama elde etmeye çalışmak, zekice bir davranış değildir. Biz bu etkinliğe, kabaca çakallık diyoruz.

Google, spam politikaları kapsamında kendisini yanıltan tüm sitelere çok ağır cezalar verir. Bunun fark edilmeyeceğini düşünmek de yine pek zekice değildir.

Varlığını arama yapanların kendisine güvenmesini borçlu olan bir yapının, yanıltıcı sonuçlara izin vereceğini bekliyor olamayız. Dolayısıyla bu yönde yapacağımız her çakallık son derece düşük zekalı eylemlerdir. Dünyanın en büyük şirketi bize bu izni vermez.

Anahtar kelime manipülasyonu, gelen bağlantı manipülasyonu, yönlendirme manipülasyonu, kopya içerik manipülasyonu, spin Metin manipülasyonu, otomatikleştirilmiş Metin manipülasyonu gibi uzayan bir liste bu kapsamda karşımıza çıkıyor. Peki bunları deneyerek sonuç almış herhangi bir site var mıdır?

Hemen söyleyelim. Yoktur ve olamaz. Çakallarla ilişkili uygulamaları kullanarak bir süre verim elde eden tüm siteler, bir gün arama motoru endekslerinde mutlaka silinir. Zira yapılan bir hata değil kasıt olduğundan, bu sitelere uyarı dahi yapılmaz.

Şimdi durup düşünelim bu eylemler zekice mi?

Son olarak müşterilerini yanıltan ajanslar konusuna değinmek isterim.

Ülkemizde pazarlama ajansı açmak veya SEO uzmanı olmak için herhangi bir sertifika aranmıyor. Ticari işletmenizi kurarak bu faaliyetlerinizi sürdürebiliyorsunuz.

Elbette sektörümüzde çok değerli kişi ve kuruluşlar bulunuyor. Ancak bir kısım işletmenin, müşterilerini ciddi şekilde yanılttığını görüyoruz.

Kimisi bilgisizlik kimisi ise kötü niyet nedeniyle müşterilerine ciddi zarar veren bu işletmelere dikkat etmek gerekiyor. Çakallık uygulamalarına, kendisine iş veren müşteriden başlayan bir işletmenin, pazarlama etkinliklerinde başvurmayacağı hile yoktur. Üzülerek bu işletmelerle karşılaşıyor ve onların zarar verdiği müşterilerin hasarını gidermek için ciddi çaba sarf ediyoruz.

Dijital pazarlama yaptırmak isteyen işletme sahipleri ve gerçek kişilerin, çakallık yerine zekice pazarlama yapan nitelikli ajansları tercih etmeleri bahsettiğim nedenlerle son derece önemlidir. İşletmenizin veya markanızın geleceğini tehlikeye atmamak için, size standartlar çerçevesinde sözleşmeli hizmet veren ve dürüstlük taahhüdünde bulunan işletmeleri tercih etmeniz çok önemlidir.

Collified Dijital Pazarlama Ajansı İletişim:

Telefon: +90 532 514 83 25

Mail: [email protected]

Adres: Dedebaşı Mahallesi, 6102 Sokak, Karşıyaka / İzmir