Derebahçe’ye mi ya da otogara mı diye sormayacağım, o söylemler ve o söylemlerin beslediği boş hayaller, çok gerilerde, gazete arşivlerinde, bir de benim gibi birkaç meraklının hafızasında kaldı. Gençlik Parkı yanından girip Çiftlik İstiklal Caddesi’nden geçerek Kılıçdede Kavşağı’ndan ring hattına bağlanacak” söylemi, o sabah kahvaltısına katılan esnafın bile hafızasından çıkmıştır.

Benim merakımı kurcalayan ve “Raylı sistem ne tarafa?” sorusunu sorduran söylemler ve o söylemlerdeki çelişkiler, artık hafızaların zorlanacağı kadar eski dönemlere değil, son yirmi, yirmi beş güne ait.

Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı Yusuf Ziya Yılmaz 16 Ocak 2015’te Birçok alandaki değişim ve dönüşüm modellerimiz, tek tek hayata geçiyor. Bu yeni yaşamı şehirle bütünleştirmek için toplu ulaşımda raylı sistemin önceki versiyonu olan metrobüs ulaşımı inşaatımız hızla devam ediyor” açıklamasını yapıyor.

Bundan sadece dört gün sonra 19 Ocak 2015’te Samsun Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Mustafa Yurt, İl Koordinasyon Kurulu’nda belediye çalışmaları hakkında bilgi verirken; “Gar ile Tekkeköy Kavşağı arasındaki tercihli yol yapımının önemli olduğunu biliyoruz. Biz buna tercihli yol diyoruz. Çünkü bir taraftan troleybüs mü olsun, metrobüs mü olsun, diğer taraftan raylı sistem mi olsun tartışmasına Başkanımız Yusuf Ziya Yılmaz’ın olaya son noktayı koymasıyla birlikte buranın artık raylı sistem olması yönündeki kararımız netleşti. Burayı raylı sisteme dönüştürüyoruz” ifadesini kullanıyor.

Bir gün sonra da Başkan Yılmaz, davetli olduğu bir kahvaltıda “ Tercihli yol inşaatı diye başlattığımız ama büyük ihtimalle raylı sisteme çevireceğimiz güzergahta yoğun bir şekilde çalışıyoruz… Ulaşımı dünyanın en gelişmiş sistemlerinden biri olan raylı sistem ile Tekkeköy Kavşağı’na kadar götürüyoruz… 1,5 sene içerisinde muhtemelen 2017 İşitme Engelliler Olimpiyatı na kadar bu yeni raylı sistem hattını bitireceğiz. Bu raylı sistem, Tekkeköy ü geliştirecek” diyor.

İki ayrı açıklama: Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Mustafa Yurt, “ Raylı sistem olması yönündeki kararımız netleşti” diyor. Başkan Yılmaz konuşmasına “büyük ihtimalle raylı sistem” diye başlıyor ve “1,5 sene içerisinde muhtemelen 2017 İşitme Engelliler Olimpiyatı’na kadar bu raylı sistem hattını bitireceğiz” diye devam ediyor. Gelin de çıkın işin içerisinden. Ve gelin de şaşırmayın ve gelin de “kesin mi muhtemel mi” diye sormayın.

Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı Yusuf Ziya Yılmaz, bundan yaklaşık on gün kadar sonra da Büyükşehir ve İlkadım Belediyesi üst düzey yöneticileri ve bürokratlarını biraraya getirdiği kahvaltıda, “Altyapının raylı sistemin geçeceği yol bölümünü büyük oranda tamamladık… Raylı sistemin ray döşemesi, elektrik işleri, sinyalizasyon gibi projelerinin ihale sürecini gerçekleştirdik ve önümüzdeki sene tüm bu işlerin inşaat işlerine başlayacağız. Bu yaz vagonların da siparişini vereceğiz” açıklamasını yapıyor.

Benim kafam allak bullak, şoklardayım. Karar verileli kaç gün oldu? İhaleye ne zaman çıkıldı? Şartname nerede ve ne zaman ilan edildi? İhaleyi kim aldı? Raylar hangi projeye göre döşendi? Kim döşedi, kaça döşedi?

Başkan Yılmaz ve çalışma arkadaşları, ertesi gün de Atakum Belediye Başkanı İshak Taşçı nın düzenlediği birliktelik ve iş birliği kahvaltısına katılıyor ve orada da raylı sistemin Taflan ve Çatalçam’a gideceğini açıklıyor: “Taflan ve Çatalçam daki altyapı hizmetlerini önümüzdeki süreçte bitireceğiz. Raylı sistem de hayata geçtiğinde insanlar orayı yaz kış kullanır hale gelecek.”

Dahası var açıklamaların ama gereği yok, çelişkileri anlamak ve “raylı sistem ne tarafa” diye sormak için bu kadarı yeter de artar. Siz de sorar mısınız bilmiyorum -isteyen cahilliğime verebilir- ama ben soruyorum. Bir sorum daha var: Belediyenin elinde on küsur yıl önce Ankara’da tanınmış bir proje firmasına oldukça yüksek meblağlara yaptırılmış bir fizibilite raporu var mı ve o raporda Tekkeköy hattı için varılan sonuç nedir?