İş Adamı ve Mersin Sevdalısı Nihat Öz, Mersin Kazanır, Mersinli Kazanır İş Adamı ve Mersin Sevdalısı Nihat Öz, Mersin Kazanır, Mersinli Kazanır

TCDD, Yemekli Vagonları Kiralamaya Başladı: TCDD’nin Kararının Arkasında Ne Var?

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD), ana hat trenlerinin yemekli vagonlarını yeniden kiralama kararı aldı. Bu karar, TCDD’nin kârlılık sorunları ve demiryolu taşımacılığında karşılaşılan zorlukların bir yansıması olarak değerlendiriliyor.

Kârlılık Sorunları ve Kararın Arkasındaki Nedenler

Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) MDK üyesi İsmail Özdemir, TCDD'nin kârlılık sorunları nedeniyle bu kararı almak zorunda kaldığını belirtiyor. TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğü tarafından yapılan açıklamada, yemekli vagonların kiralanması için 2024/1103766 numaralı ihalenin yeniden düzenleneceği açıklandı. İhale, 6 Eylül 2024 günü saat 14:30’a kadar TCDD İhale Komisyonu Başkanlığı'na kapalı zarf yöntemiyle teklif verilmesini öngörüyor.

Yemekli Vagon Kiralama Bedelleri

İhaleye konu olan tren hatlarındaki yemekli vagonların aylık ve yıllık kiralama bedelleri şu şekilde belirlenmiştir:

  • Ankara Ekspresi: Aylık 25.991 TL, yıllık 599.800 TL
  • Güney Ekspresi: Aylık 37.458 TL, yıllık 898.995 TL
  • Van Gölü Ekspresi: Aylık 16.746 TL, yıllık 401.917 TL
  • Doğu Ekspresi: Aylık 57.417 TL, yıllık 1.378.030 TL
  • 4 Eylül Mavi: Aylık 9.543 TL, yıllık 229.033 TL
  • İzmir Mavi: Aylık 50.397 TL, yıllık 1.209.535 TL
  • Konya Mavi: Aylık 42.292 TL, yıllık 1.015.014 TL
  • Pamukkale Ekspresi: Aylık 18.649 TL, yıllık 447.582 TL

Özelleştirme ve Yeniden Kamuya Geçiş Süreci

İsmail Özdemir, 2002 yılına kadar restoran vagonlarının TCDD tarafından işletildiğini, ancak daha sonra bu hizmetin özelleştirildiğini belirtiyor. Özel sektörün yeterli kâr elde edememesi nedeniyle bu hizmetin yeniden kamuya devredildiğini açıklayan Özdemir, tren yolculuklarında kamu hizmetinin öncelikli olması gerektiğini savunuyor.

Yemekli Hizmetlerin Geleceği

TCDD’nin bu yeni hamlesi, tren yolculuklarında yemekli hizmetlerin kalitesini ve erişilebilirliğini artırmayı amaçlıyor. Bu adım, TCDD’nin hizmetlerini sürdürülebilir kılmak için yaptığı stratejik bir hamle olarak görülüyor. Yolcular için önemli bir konfor unsuru olan yemekli vagonlar, bu düzenlemelerle birlikte daha geniş bir kitleye hizmet vermeye devam edecek.

TCDD'nin bu kararı, hem demiryolu sektöründe hem de kamu hizmetlerinin geleceği açısından önemli bir dönüşüm anlamına geliyor.