SAKARYA, Türkiye -- Toyota , Avrupa bölgesindeki ilk plug-in hibrit üretim tesisi için İstanbul'un yaklaşık 150 km doğusundaki Sakarya'daki fabrikasına yöneldi ve burada ikinci nesil C-HR kompakt modelinin üretimine başladı. SUV'dur .
Toyota , C-HR'nin plug-in hibrit versiyonları için bir batarya montaj alanı inşa etmek de dahil olmak üzere proje için tesise 308 milyon euro (329 milyon dolar) yatırım yaptı. Bu yatırımın, modelin daha yüksek satış hedefine ulaşmasına ve daha iyi rekabet etmesine yardımcı olması bekleniyor Avrupa'nın kompakt SUV lideri Volkswagen Tiguan'a karşı.
Tam hibrit modellerin üretimi, Cumartesi günü Türk hükümet yetkilileri ile Toyota yönetici ve çalışanlarının Sakarya'da kurdele kesme töreni için bir araya gelmesiyle resmen başladı. Plug-in hibrit üretimi Ocak ayında başlıyor.
1 milyon metrekarelik Toyota Motor Manufacturing Türkiye fabrikasında ilk yeni C-HR'ler hattan çıkarken, yeni "temiz oda" tesisinde üretim öncesi akü paketleri monte ediliyordu.
Gelecek yıl 140.000 C-HR'ye ek olarak yaklaşık 80.000 Corolla kompakt sedan üretecek olan yüksek düzeyde otomasyona sahip ana üretim hattının aksine, 13.6 kilowatt saatlik paketlerdeki montaj işinin büyük bir kısmı elle yapılıyor.
Akü hattının kapasitesi 75.000 adettir. Burada işçiler ve makineler, Japonya ve Çin'den gelen hücreleri, soğutma sistemi, kasa ve güç elektroniği ile birlikte eksiksiz bir paket oluşturacak şekilde birleştirilen üç "yığın" halinde birleştiriyor.
Toyota yetkilileri, her biri 230 saniyeden fazla sürmeyen 14 ayrı işlem olduğunu ve tam bir pilin yaklaşık 56 dakikada üretilebileceğini söyledi.
Ayrıca yapay zeka teknolojisine sahip kameralar süreci belgeliyor ve bir sorun olması durumunda her pilin kaydını sağlıyor.
Toyota Motor Manufacturing Türkiye fabrikası İstanbul'un doğusunda Sakarya'da bulunuyor. Fabrikanın yıllık 280.000 araç kapasitesi var ve şu anda Corolla sedan ve C-HR SUV üretiliyor.
Km başına 19 gram CO2 WLTP emisyonuna sahip olan plug-in versiyonu, ilk kez 2016 sonlarında piyasaya sürülen C-HR için bir ilk olma özelliği taşıyor. Bu, Toyota'nın kullanım ömrünün sonunda bile yıllık satışların 100.000'e yakın kaldığı Avrupa'da büyük bir darbe aldı.
İkinci nesil Toyota C-HR, Asya ve Avrasya pazarlarının yanı sıra Kuzey Amerika'da da satılan ilk modele göre daha da Avrupa odaklı.
Her ne kadar yeni C-HR, Corolla Cross'un kompakt SUV kimliğini taşıyacağı ABD'de satılmayacak olsa da, Toyota yıllık üretimini yaklaşık yüzde 10 artırarak yıllık 140.000 adede çıkarmayı planlıyor.
Toyota Motor Europe başkanı Yoshihiro Nakata ve TME'nin baş işletme sorumlusu Matthew Harrison, fabrikada Automotive News Europe ile yaptığı röportajda, daha yüksek satışların iki faktörden kaynaklanacağını söyledi.
Birincisi, eklenti varyantı potansiyel müşterilerin kapsamını genişletiyor çünkü aktarma organları, eklentilerin vergi indirimlerine uygun olduğu iş ve filo alıcıları arasında popüler. Diğer seçenekler arasında 1,8 litrelik tam hibrit, 2,0 litrelik tam hibrit ve dört tekerlekten çekişli 2,0 litrelik tam hibrit yer alıyor.
Harrison, kompakt SUV segmentinin, C-HR'nin 2016'da piyasaya sürülmesinden bu yana hacminin büyüdüğünü ve şu anda daha fazla katılımcı olmasına rağmen Toyota'nın ikinci neslin satışlarında bir artış göreceğine inandığını söyledi.
"C-HR'nin ilk dönemlerinde çift haneli segment payımız vardı, bu nedenle gerçekte segment payı hedefimizi düşürdük" dedi. C-HR için "Segmentin daha büyük olması, hacmin biraz daha yüksek olmasını sağlayacak". Harrison, bu yeni müşterilerden bazılarının diğer markalardan kazanılacağını söyledi ve ilk neslin, piyasaya sürülmesinden sonraki birkaç yıl boyunca Toyota modelleri arasında en yüksek fetih yüzdesine sahip olduğunu ekledi.
Etkinlikte Toyota Motor Europe CEO'su Yoshihiro Nakata (solda) ve yeni C-HR'nin baş mühendisi Toshio Kanei Türkiye'de. Şasi mühendisi Kanei, yeni modelin yol tutuşunun etkileyici dış ve iç tasarımıyla "uyumlu hale getirilmesine" özen gösterildiğini söyledi.
C-HR'nin baş mühendisi Toshio Kanei, en yeni tam hibrit sistemin, sürüş dinamiklerini geliştirmek ve araçta ağırlık eklemeden daha fazla özelliğe olanak sağlamak için daha hafif bileşenler kullandığını söyledi.
Kanei ve Harrison, Avrupa'da tasarlanıp geliştirilen bir model olarak yeni C-HR'nin Avrupalı müşterilerin zevklerine çeşitli şekillerde hitap ettiğini söyledi. Şasi mühendisi Kanei, C-HR'ı daha sofistike hale getirmek için yol tutuşunu C-HR'nin dinamik iç ve dış tasarımıyla "uyumlu hale getirmeye" çalıştı. Arka koltuktaki yolcuların görünürlüğünü artırmak için arka kapı camı artırıldı.
C-HR, Toyota'ya Prius kompakt sedan ve RAV4 orta boy SUV ile birlikte Avrupa'da üç plug-in hibrit modeli sunuyor. Nakata ve Harrison, plug-in hibritlerin muhtemelen markanın Avrupa bölgesindeki satışlarının yaklaşık yüzde 5'ini oluşturacağını, C-HR için ise yaklaşık yüzde 20'lik bir hedefin olacağını söyledi.
Ancak Harrison ve Nakata, Çinli tedarikçilerin pil hücresi kıtlığının devam etmesi nedeniyle bu rakama 2024'te ulaşılmasının kesin olmadığını söyledi. Harrison, "En uzun bekleme süremiz Lexus NX ve RAV4 eklentileri içindi ve 2024'te C-HR için de benzer bir durum bekliyoruz" dedi. "Arzdan önce talep durumu var."
Nakata, tedarik sorununun önümüzdeki yıl bir miktar azalmasını beklediğini söyledi.
Harrison, müşterilerin onları tam şarjlı tutma konusunda dikkatli davranmamaları nedeniyle teşviklerin geri çekildiği bazı pazarlarda plug-in hibritler hakkında "olumsuz bir duygu" olduğunu ve güç aktarma organlarının emisyon faydalarının çoğunu boşa çıkardığını söyledi.
"Bir geçiş teknolojisi olarak, teşvikler olmasa bile çok güçlü" dedi. Toyota, yolculuk boyunca sıfır emisyonlu veya ultra düşük emisyonlu bölgeleri tanıyan ve pil gücünü onlar için koruyan bir navigasyon özelliği de dahil olmak üzere, plug-in hibritlerin en verimli şekilde kullanılmasını sağlamaya çalışıyor.
Daha geniş bir perspektiften bakan Harrison, Toyota bayilerinin en çok müşterilere sürüş alışkanlıklarına göre en iyi aktarma organları teknolojisini sunmakla ilgilendiklerini söyledi.
"Hibrit, eklenti veya elektrikli araç satın almaları umurumuzda değil. Sonuçta onların ihtiyaçlarını karşılayan bir ürün sağlamak bizim işimiz" dedi.