Araç Sahipleri Dikkat! Trafik Sigortasında Yeni Sistem Geliyor
Yeni Düzenleme ile Hedefler
Trafik sigortası üzerine yapılan bu yeni düzenlemelerin temel amacı, sigorta şirketlerinin yaşadığı finansal sorunları gidermek. Sigorta sektöründeki kayıpların boyutu, 2024’ün ilk altı ayında 10 milyar TL olarak belirlendi. Bu durum, sigorta şirketlerinin zarar etmeye devam etmesine ve birçok yabancı firmanın Türkiye’den çekilmesine yol açtı. Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu Başkanı Turusan Bağcı, "2024’ün sonuna kadar bu zararın 20 milyar TL'ye ulaşması bekleniyor" diyor.
Bedenî Tazminatlar için Yeni Havuz Sistemi
Yeni sistem, bedeni tazminatların bir hasar havuzundan karşılanmasını öngörüyor. Sigorta primlerinin belirli bir kısmı, bu havuza aktarılacak. Örneğin, 10 bin TL’lik bir trafik sigortası için ayrılacak bedeni hasar tutarı, sigorta şirketinin finansal gücüne bağlı olarak değişecek. Yüzde 50 ile yüzde 80 arasında bir oranla havuza devredilecek tutar, böylece sigorta şirketleri ölüm ve sakatlıkla ilgili tazminatlardan muaf tutulacak.
Serbest Fiyat Talebi ve SEDDK’nın Kararları
Sigorta şirketleri, trafik sigortası tarifelerinin serbest bırakılmasını talep ediyor. Ancak Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), bu isteği yerine getirmek istemiyor. Bu bağlamda, SEDDK’nın yeni önerileri ile sigorta primlerinde beklenen düşüşün nasıl gerçekleşeceği merak konusu. Bağcı, "Bu sistemle hasar takip şirketlerinin yüksek tazminat taleplerinin önüne geçilmesi ve mahkemelerdeki dava sayısının azaltılması hedefleniyor" şeklinde açıklıyor.
Tazminatlar ve Mahkeme Süreçleri
Sigorta şirketlerinin yaşadığı kayıpların önemli bir kısmı, tazminat talepleri nedeniyle ortaya çıkıyor. 2024'ün ilk yarısında yaşanan 10 milyar TL’lik zararın yaklaşık 4.5 milyar TL’sinin bedeni zararlardan kaynaklandığı belirtiliyor. Özellikle mahkemelere taşınan davalarda, tazminatların 2.5-3 katına kadar çıkması sigorta şirketlerini zor durumda bırakıyor. Yeni sistem ile bu süreçlerin daha hızlı ve etkili bir şekilde çözülmesi hedefleniyor.
Hızlı Hasar Ödemesi İçin Devlet Aracılığı
Yeni havuz sistemi, hasar süreçlerinin hızlandırılmasını sağlayacak. Mağdurlar, sigorta şirketleriyle değil, doğrudan devlete başvurarak tazminat taleplerini iletecek. Bu sayede, tazminatlar hızlı bir şekilde ödenecek ve hukuki süreçler daha az zaman alacak. Bağcı, "Bu uygulama ile birlikte, mağdurların zararlarını daha kısa sürede alması sağlanacak" diyor.
Beklentiler
Yeni düzenlemelerin trafik sigortası primlerini düşürmesi bekleniyor. Hasar takip şirketlerinin taleplerinin kısıtlanması ve sahte hasarların önüne geçilmesi durumunda, primlerdeki artış duracak. Eğer bu değişiklikler başarılı bir şekilde uygulanırsa, hem sigorta şirketleri hem de araç sahipleri için daha sürdürülebilir bir sistem oluşacak.
Trafik sigortasıyla ilgili bu yenilikler, araç sahiplerinin ve sigorta şirketlerinin gelecekte daha sağlam bir temele oturmasını sağlayacak. Tüketiciler, bu yeni düzenlemeleri yakından takip ederek, sigorta maliyetlerini azaltma şansına sahip olacak. 2025 yılının ikinci çeyreğinde uygulanması beklenen bu sistem, sektör için yeni bir dönem başlatabilir. Araç sahipleri, bu değişikliklerden nasıl etkileneceklerini ve yeni düzenlemeleri nasıl değerlendireceklerini dikkatle izlemeli.