İstanbul Fuar Merkezi’nde 20-24 Eylül tarihleri arasında yapılacak dünyanın ikinci büyük fuarı 25. HOSTECH by TUSİD’de, 100’den fazla ülkeden 2000’in üzerinde satın almacının katılımı bekleniyor. Endüstriyel Mutfak, Çamaşırhane, Servis ve İkram Ekipmanları Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (TUSİD) Yönetim Kurulu Başkanı Güçlü Kaplangı, Türkiye’nin turizm ve gastronomideki yükselen yıldızının endüstriyel mutfak sektörüne de ivme kattığını belirtiyor. Otel, restoran, kafe gibi tüm sektör oyuncularının bir araya geleceği fuarın 1 milyar dolarlık bir iş hacmi oluşturması bekleniyor.

Sektörünün ilk ve tek kuruluşu TUSİD tarafından düzenlenen HOSTECH By TUSİD Fuarı, bu yıl 25’inci kez 20-24 Eylül 2023 tarihleri arasında İstanbul Fuar Merkezi’nde düzenleniyor. Dünya endüstriyel mutfak sektörünün buluşması noktası olan ve dünyanın en büyük ikinci fuarına 100’den fazla ülkeden 2000’in üzerinde satın almacının katılımı bekleniyor. 600’e yakın katılımcının yer aldığı fuar, bu yıl ilk kez 8 salonda yapılacak. Endüstriyel mutfak, çamaşırhane, servis ve ikram ekipmanları sektörü, 6,5 milyar dolarlık genel mutfak eşyaları ihracatının yüzde 40’ını tek başına gerçekleştiriyor. Dış ticaret fazlasının maksimum seviyede olduğu sektör, 2022 yılını 2,45 milyar dolar gibi önemli bir başarıyla kapatırken 2023 yılı da 2,8 milyar dolar ihracatla kapatmaya hazırlanıyor. Dünyanın en büyük 5 ihracatçısından biri olan sektörün 2024 yılı için de 3,2 milyar dolar ihracat hedefi bulunuyor. TUSİD Başkanı Güçlü Kaplangı, “Türkiye endüstriyel mutfak sanayisi, 150’nin üzerinde ülkeye ihracat gerçekleştiriyor. Sektörümüzün ana pazarları Avrupa, Orta Doğu, Balkanlar, BDT ve komşu ülkeler. Hedef pazarlar Amerika Birleşik Devletleri, Afrika ve Yakın Doğu” derken, fuarla ilgili de şu açıklamalarda bulundu: “HORECA sektörüne yönelik tüm ürünlerin bulunabileceği, aynı zamanda HORECA mobilyası, otel tekstili, sunumla ilgili tüm aksesuarların olduğu yani bir otelin, restoranın, kafenin ihtiyacı bulunan tüm ürünlerin sergilendiği bir fuar imza atıyoruz. Fuarımız 2 senede bir düzenleniyor. Fuar, hem ülke ekonomimize ve İstanbul’un turizmine çok büyük katkı sağlayacağı gibi hem de sektörümüzün ihracatında çok olumlu bir etki yaratacak. Satın almacıların tüm masraflarını fuar bütçesinden ve derneğin yedek akçelerinden kullanarak Türk Hava Yolları’yla ulaşımlarını, 5 yıldızlı otellerde 3 ya da 4 gün konaklamalarını sağlayarak misafir ediyoruz. Fuarda 1500’ün üzerinde B2B görüşme yapılacak ve 750 VIP alıcı olacak. Fuarda 1 milyar doların üzerinde iş hacminin oluşmasını bekliyoruz.”

OVP’den turizm çıktı

Türkiye’nin turizmdeki başarısıyla birlikte endüstriyel mutfak sektörünün de büyüdüğüne dikkat çeken Kaplangı, OVP’de de turizmin ön plana çıkarılmanın sektörü de olumlu etkileyeceğini ifade ediyor. “2022 yılında Türkiye, ABD'nin ardından 50 milyon 450 bin turistle dördüncü oldu. 2023’ün ilk 6 ayında da Türkiye’yi ziyaret eden yabancı sayısı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 19,88 artış göstererek 19 milyon 618 bin 196 kişiye çıktı. Kısacası ülkemiz bir turizm destinasyonu olarak dünyadaki konumunu güçlendirirken, sektörümüz de artan turizmle birlikte dünyadaki yerini sağlamlaştırıyor. HOSTECH by TUSİD, sektörümüzü ve ülkemizi tanıtmak adına da fırsatlar oluşturuyor” diyen Güçlü Kaplangı, sektör cirosunun yüzde 92’sini de TUSİD üyelerinin oluşturduğunu sözlerine ekliyor.

“Amerika’ya özel ürünler üzerinde çalışıyoruz”

Amerika pazarına girişte bir belgelendirme probleminin söz konusu olduğuna işaret eden Kaplangı: “Ürünlerimizin bu ülkeye girişinde bariyerlerin aşılması için UL ve NSF gibi sertifikalara sahip olması gerekiyor. TUSİD ve İDDMİB olarak bu belgelendirmeleri Türkiye’de yapabilecek akredite laboratuvarlar oluşturuyoruz. Bu sayede zaman kaybının ve maliyet artışının önüne geçmek istiyoruz. Bunun yanı sıra, yine TUSİD olarak Ticaret Bakanlığımıza ve birliğimize yazdığımız yazıda, Amerika’da ürünlerimizi belgelendirmek için verilen teşviklerin artırılmasını talep ettik. Bakanlığımızdan bize gelen cevabi yazıda; tüm belgelendirme işlemleri için yüzde 50, Amerika pazarı Uzak Ülkeler Stratejisi içinde yer aldığı için yüzde 10 ve sektörümüzün ürünleri stratejik ürünler kategorisine girdiği için yüzde 10 olmak üzere toplamda yüzde 70 oranında teşvik verileceği bilgisini aldık. Dolayısıyla hem ürünlerin hazırlanması ve belgelendirilmesi hem de satış pazarlarının açılması ve yüzde 150’lik büyüme hedefimize ulaşma yolunda TUSİD olarak çok önemli adımlar attığımızı söyleyebilirim” diyor.

“200-250 fabrikalık organize sanayi bölgesine ihtiyacımız var”

Başak Zerman, Adjust Orta Doğu, Türkiye ve Afrika (META) Satış Direktörü Başak Zerman, Adjust Orta Doğu, Türkiye ve Afrika (META) Satış Direktörü

Sektörün organize sanayi bölgesine ihtiyacı olduğunu belirten TUSİD Başkanı Güçlü Kaplangı, “Yatırım kredisine ulaşmak çok değerli. Çünkü sektörü çok katlı fabrikalarda büyütemeyiz. Bize özel organize sanayi bölgesine ihtiyaç duyuyoruz. Üreticimizin, yan sanayicimizin, laboratuvarlarımızın, kendi endüstri meslek lisemizin olacağı bir ekosistem en büyük talebimiz. Böyle bir ekosistemin varlığı sektörümüzün en önemli sorunlarından biri olan yetişmiş iş gücü sorununu da çözüme kavuşturacaktır. Bunun için devletimizin desteği gerekiyor. Dernek olarak yer tahsisiyle ilgili gerekli görüşmeleri yaptık, inşaatların da TOKİ tarafından yapılmasını istedik. Herhangi bir limana yakın, 200-250 fabrikalık bir ihtisas organize sanayi bölgesinin sektöre büyük ivme kazandıracağına inanıyoruz. Uzun vadeli kiralama ya da çok uzun vadeli satılma opsiyonuyla fabrikaları talep ediyoruz. Bunun karşılığında da istihdam ve ihracat garantisi vermek şeklinde bir proje oluşturduk. Seçimlerin olması ve yaşanan deprem felaketinden hemen sonrasında TOKİ konut inşaatına öncelik verdi. Süreci yakından takip ediyoruz” ifadelerinde bulunuyor.