Türkiye'de anayasada yapılan bazı değişiklikler 12 Eylül 2010 tarihinde referandum için halk oylamasına sunuldu. Yapılan referandum oylaması sonucunda %57.88 evet oyu çıkarak değişiklikler kabul edildi. Bu değişiklikler arasında birde şehit ailelerini ilgilendiren bir madde vardı , referandum öncesi afişleri asılarak bunun içinde halktan "Evet" oyu istenmişti.

Halk evet oyu verdi ama şehit aileleri ile ilgili anayasada yapılan o değişiklikler şehit ailelerine ne kadar yansıtıldı ? Yoksa o madde anayasada bir süs maddesi olarak mı yer aldı? Bunu siyaset üstü ele alıp gerçek anlamda değerlendirecek olanlar yine şehit aileleridir. Hiç şüphesiz her şehit yakının bu madde üzerine söyleyecek bir sözü vardır. Burada kimin hangi pencereden baktığı önemlidir .Ama asıl önemli olan genele bakmaktır. Genele bakarken de istisnalar kaideyi bozmaz dersek haksızlık yapmış oluruz .Çünkü bazı istisnalar bazen bir çok haksızlığa neden olabiliyor. İşte bunu anayasada yapılan bu değişiklikten sonra vicdanlar kabul etmiyor. Devlet hiçbir şekilde şehitlerin anneleri ve babaları arasında şehidin evli ya da bekar olması durumuna göre bir ayrım yapmamalıdır. Ama 2021 yılı itibarı ile bu ayrım hala sürdürülüyor. Kimsenin bu konuda elini taşın altına koymadığını görmek o şehitlerimizin anne ve babalarını gerçekten çok üzüyor.
Evli şehitlerin anne ve babalarına bazı haklar maalesef çok görülüyor. Eğer şehit evli ise o şehidin anne ve babasına faizsiz konut kredisi kullanma hakkı tanınmıyor. Evli şehidin anne ve babasının TOKİ'den faizsiz konut kredisi ile ev alma hakkı bulunmuyor. Şehidin bekar olması halinde anne ya da baba bu hakları eksiksiz kullanabiliyor. Oysa ki bizi yönetenler her zaman devletimizin çok güçlü olduğu vurgusunu yapıyorlar. Güçlü Devlet şehitlerin annelerine ve babalarına şehidinin medeni durumuna göre ayrım yapıyorsa ,ortada bir sıkıntı var demektir. Türkiye Cumhuriyeti Devleti şehitlerin anneleri ve babaları ile ilgili bazı düzenlemeler yaparken eşit davranmıyor onları şu ya da bu nedenlerle bazı haklardan mahrum bırakıyorsa ,bu bizim ülkemize hiç yakışmıyor. Şehadet şerbeti içen evli kahramanlarımız anne ve babalarına sunulan bazı sosyal hakların kısıtlanmasından hoşnut olabilirler mi? Hiç şüphesiz bu durum şehitlerimizi de rahatsız edebilecek bir durumdur. Bile bile lades demenin kimseye bir faydası olamamaktadır. Şehit evli değilse annenin ya da babanın araç alımında ÖTV muafiyeti var. Bu hak şehitlerin medeni durumuna bakılmaksızın tüm şehit anne ve babalarına eşit şekilde verilmelidir. Şehit anne ve babalarımızın arasında ayrım yapmak doğru değildir. Anne annedir, baba babadır şehidin evli ya da bekar olması hiçbir şeyi değiştirmez. Elbette Devletimiz şehitlerin ailelerine ve gazilerimize bazı haklar tanıyor ama bu hakları tanırken ayrım yapmasını kabul edemiyoruz. Bende evli bir şehidin ağabeyiyim .Biliyorum ki şehit babası olan babam bu dünyadan bir şehit babası olarak bazı haklardan mahrum kalarak göçüp gitti. Ama ben biliyorum ki onun yüreğindeki acı hep tarifsizdi. Peki bu ayrım anayasada yapılan değişikliğe rağmen neden hala düzeltilmiyor? Ayrıca çok düşük maaş alan şehit anne ve babalarımız var. Bununda nedenlerinden birisi şehidin evli ya da bekar olması durumu?
Hiçbir şehidimizin medeni durumuna bakılmaksızın tüm şehit anne ve babalarına tanınan haklarda yeni bir düzenleme yapılmalıdır. Şehidiniz evli, diyerek anne ve babayı bazı haklardan mahrum bırakmak adil bir davranış değildir. Şehadet şerbeti içen evladının son yolculuğunda tarifsiz acısına rağmen "vatan sağ olsun "diyen anne ve baba bu sözü söylerken şehidinin evli ya da bekar olmasına göre bunu söylemiyor. Devletimize yakışan, şehit anne ve babalarını yakışan şekilde onure etmektir. Bu konunun görmezden gelinecek bir konu olmadığını defaten hatırlatmak istiyorum.
AYHAN HAMLI SAMSUN