E-Ticarette Stratejik Kararlar için Verilerden Faydalanmak
E-ticaret siteleri internette ciddi bir alan kaplamaya başladı. E-ticaret diyince ilk aklımıza gelen şey büyük pazaryeri siteleri ve fiziksel alışveriş olsa da aslında internette doğrudan ödeme yaptığınız birçok siteyi bir e-ticaret sitesi olarak kabul etmek de mümkün. Bunların içine 7 slots gibi online casinoları da dahil edebiliriz. Peki e-ticaret siteleri kritik kararları neye göre vermeli? Yazımızda e-ticaret sitelerinin verilere göre nasıl karar verebileceğini açıklayacağız.
KPI Nasıl Belirlenir ve Takip Edilir?
E-ticaret sitesi sahipleri ve dijital pazarlamacılar için en önemli konulardan biri KPI’ları belirlemek oluyor. Sitede giriş yapan kullanıcı sayısından, alışveriş tamamlanmadan terkedilen alışveriş sepeti sayısına kadar takip edilebilecek onlarca metrik var fakat hepsini takip etmek istediğiniz anda içinde kaybolacağınız bir istatistik havuzunda kendinizi bulabilirsiniz. Çok fazla metriği takip etmek işinizi kolaylaştırmaktan daha çok zorlaştırabilir.
Bu metrikleri incelerken uzun zaman harcamak istemiyor ve kilit istatistikleri anında görmek istiyorsanız kritik olarak belirlediğiniz sayı 4’ü geçmemeli. İşte bu 4 metrik sizin KPI’larınız olacak. Bu istatistikler için hedeflerinizi belirleyip onları düzenli olarak takip etmeniz gerekiyor. KPI belirleme öncesinde kendinize bir hedef belirlemeniz daha sağlıklı olacaktır. Örneğin site hali hazırda bilinen bir site ve zaten trafiği ve sabit kullanıcıları varsa dönüşümü arttırmak birincil hedef olabilir. Bu durumda belirleyeceğiniz KPI’lar da dönüşümü arttırmaya yönelik olmalı.
Retention / Dönüşümü Arttırmak için Takip Edilebilecek KPI’lar:
● Tekrar Gelen Kullanıcı Sayısı(Returning Users)
● Terk Edilen Sepet Sayısı(Abandoned Cart)
● Kullanıcı Başı Sayfa Gösterim Sayısı
● Alışveriş Yapan Kullanıcı / Ziyaretçi Oranı
Bu hedefleri belirleyerek takip edeceğimiz şeyleri dönüşüm arttırmaya odaklayabiliriz. Şimdi bu 4 maddeye biraz daha yakından bakalım.
Returning visitor sayısının artması kullanıcıların siteye tekrar tekrar geldiğini ifade eder. Kullanıcıların daha sık siteye gelmesi alışveriş yapma ihtimalini de arttırır. Bu sebeple eğer daha yüksek bir dönüşüm istiyorsanız kullanıcıları siteye daha sık çekmelisiniz.
Terk edilen sepet sayısı e-ticaret sitelerinin önemli dertlerinden biridir. Bunu çözmek için çeşitli e-mail kampanyaları, kupon kodları tanımlayarak kullanıcıları tekrar siteye çekmeye çalışabilirsiniz.
Kullanıcı başı sayfa gösterim sayısı ise kullanıcıların sitede daha çok zaman geçirdiğini gösterir ve sitede daha uzun zaman geçirdikçe alışveriş yapma ihtimalleri de artar. Son yazdığımız KPI ise daha çok site ziyaretçilerinden alınan verimi anlamak için eklenebilir.
Yani siteye çekilen ziyaretçiler alışveriş yapıyor mu, alışveriş yapan ziyaretçiye dönüştürmek konusunda site başarılı mı, bu KPI aracılığıyla ölçülebilir.
Brand Awareness - Marka Bilinirliğini Arttırmak için Takip Edilebilecek KPI’lar:
● Tekil Kullanıcı Sayısı
● Sosyal Medya Takipçi Sayısı
● Google’da Site Adı Aranma Sayısı
Marka bilinirliğini arttırmak özellikle e-ticaret sitesi kurulduktan sonra ilk dönemlerde en önemli hedeflerden biridir. Marka bilinirliği yükseldikçe şirketin internette kalıcı olma ihtimali artar ve rakiplerinden daha kolay sıyrılır.
İlk aşamada gerçekleştirmesi zor gözüken KPI’lar belirleyerek bunlara nasıl ulaşabileceğiniz üzerine daha detaylı çalışabilirsiniz. Bu aşamada farklı platformlarda reklam vererek denemeler yapmak ilk hedefiniz olabilir.
Reklam verilerini iyi analiz ederek de uzun vadede daha ucuz maliyetle yeni ziyaretçiler kazanabilirsiniz. Hangi demografik gruplar reklamlarınıza daha iyi reaksiyon veriyor, kimleri hedeflediğinizde kazançlı çıkıyorsunuz, hangi tip reklamlar daha düşük maliyetle kullanıcı kazanmanızı sağlıyor?
Bu sorulara verdiğiniz cevaplarla marka bilinirliği arttırma çalışmalarınızı daha verimli hale getirebilir ve datalardan en iyi şekilde yararlanabilirsiniz. Bahsettiğimiz 3 KPI ise sizin için takibi farklı alanlarda sağlayacak.
Google gibi organik arama platformlarında marka bilinirliğinizi arttırmak, sosyal medyada takipçi sayınızı arttırmak ve tekil kullanıcı sayınızı arttırmak, websitesi, sosyal medya ve SEO anlamında güçlenmenizi sağlayacaktır.
Verilerden Daha İyi Yararlanmak için Neler Yapmak Gerekir?
Bir veri çağında yaşıyoruz ve yukarıda da bahsettiğimiz gibi e-ticaret siteleri aslında pazarlamacılar için bir veri cenneti sunuyor.
Örneğin yukarıda hiç bahsetmediğimiz ısı haritası gibi kullanıcıların sitede nerelere tıkladıkları, sitede nasıl gezindiklerine kadar birçok veriyi incelemek ve görmek mümkün. Bu da iyi yararlanıldığı takdirde verilerin sizin işinizi geliştirmek için önemli hale gelebileceğini gösteriyor. Yapılması gerekenleri 4 maddede özetleyebiliriz:
➔ Bağlı bulunduğunuz ülkenin kurallarına da riayet ederek kullanıcı davranışlarını sitenizde takip edin.
➔ Google Analytics, Hotjar, Google Search Console ve benzeri veri analizi araçlarından mutlaka faydalanın.
➔ Reklam verirken sitenize daha önce gelmiş kullanıcıları tespit etmek için çerezleri kullanın.
➔ E-ticaret odaklı dataları da analizlerinize mutlaka katın.
Son maddeyi kısaca açmak gerekirse e-ticaret verileri derken kullanıcıların sepet tutarı, ne kadar sıklıkla alışveriş yaptıkları ortalama ziyaretçi başı kazanç gibi hesapları yapmanız hedeflediğiniz cirolara ulaşmak için ne kadar kullanıcıya ulaşmanız gerektiğini size gösterir.
Veri Güvenliği Konusunda Dikkat Edilmesi Gerekenler
Verileri kullanmak işiniz için çok avantajlı olsa da Avrupa’da çerezleri kullanma konusundaki yasalara dikkat etmeniz gerekir. Özellikle verilerin kişiselleştirilebilmesine izin vermemeniz birçok ülke kanunlarına göre önemlidir. Yani kullanıcıları anonim bir şekilde takip etmelisiniz.
Doğrudan kullanıcı davranışını tekil kullanıcılar özelinde izlemeniz birçok ülke kanunlarına göre suç teşkil eder. Aynı zamanda kullanıcıların e-mail gibi verilerini nasıl sakladığınız da önemlidir.
Yani email kayıt formunuz varsa bu emailleri nerede sakladığınız bu emailler için kullanıcılardan nasıl izin aldığınız da kurallara ve kanunlara tabiidir. Özellikle emaillerinizde mutlaka üyelikten ayrıl butonunun olması gerekliliği gibi detayları mutlaka bilmelisiniz.
Reklam verirken kullanıcı hedeflemesi konusunda da veri güvenliği yine ön plana çıkan konulardan biridir. Kullanıcıları mail adresleri ya da sitenize daha önce girmiş olması sebebiyle çerezler üzerinden doğrudan hedefleyebilmeniz mümkündür. Bunlar herhangi bir şekilde yasak olmasa da kullanıcılara bu verileri topladığınızı mutlaka bildirmeniz gerekir.