2013 yýlýnda açýlýþý yapýlan, Ýstanbul Boðazý'nýn altýnda inþa edilen Marmaray, sadece kullanýlan yolcu sayýsý ile deðil, Demir Ýpek Yolu üzerinden Çin’den Avrupa’ya Marmaray’ý kullanarak ulaþan ilk yük treni olarak tarihe geçti. Ayrýca Avrupa Yakasý'ndaki Halkalý Tren Ýstasyonu ile Anadolu Yakasý'ndaki Gebze Tren Ýstasyonu arasýnda yer alan ve Marmara Denizi boyunca uzanan Marmaray, sadece Türkiye’nin deðil dünyanýn da en önemli demiryolu projelerinden biri olarak öne çýkýyor.
Marmaray, 10 yýlda 64 ülkeden oluþan Avrupa Kýtasýndan daha fazla yolcu taþýdý. Marmaray’ý 10 yýl içinde tam bir milyar yolcunun kullanmasýnýn çok büyük bir yatýrým baþarýsý olduðunu vurgulayan Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Abdulkadir Uraloðlu, þunlarý kaydetti:
“Marmaray 60,46 metre derinliði ile raylý sistemler tarafýndan kullanýlan dünyanýn en derin batýrma tüp tüneline sahip. Ýlk etapta 5 istasyonla seferlere baþlanan Marmaray, bugün 76,6 kilometre uzunluðunda 43 istasyonla vatandaþlarýmýza hizmet veriyor. Günlük 287 sefer ve 877 bin 72 yolcu kapasitesi bulunan Marmaray'ýn tren iþletmeciliðinde halan 34 adet 10 vagonlu, 20 adet 5 vagonlu olmak üzere toplam 54 adet tren setinde toplam 440 vagonluk araç filosu bulunuyor. Gebze-Halkalý arasýndaki seyahat süresini 108 dakikaya düþüren Marmaray'da 10 yýlda taþýnan yolcu sayýsý bir milyara ulaþtý. 2023 yýlýnda ise Marmaray ile yaklaþýk 203 milyon yolcu taþýnmasý hedefleniyor."
“LONDRA’DAN PEKÝN’E UZANAN HAT”
Londra'dan Pekin'e kesintisiz demir yolu taþýmacýlýðý imkâný sunan Marmaray'ýn sadece yolcu deðil yük taþýmacýlýðýnda da ön plana çýktýðýný vurgulayan Bakan Uraloðlu, "Marmaray ile sadece þehir içi yolcu taþýmacýlýðý deðil, ana hat ve yük taþýmacýlýðý da kesintisiz hale geldi. Marmaray’ýn Gebze, Pendik, Bostancý, Söðütlüçeþme, Bakýrköy ve Halkalý istasyonlarýnda YHT ve ana hat trenlerine hizmet veriliyor. Yüksek hýzlý trenler, Marmaray’dan geçiþ yaparak Halkalý’ya kadar ulaþýrken gece saatlerinde de yük trenlerinin geçiþi saðlanýyor. Marmaray'dan yurt içi ve yurt dýþý yük trenleri geçiþ yapýyor” diye konuþtu.
ÇÝN’DEN AVRUPA’YA GÝDEN ÝLK YÜK TRENÝ MARMARAY’I KULLANARAK TARÝHE GEÇTÝ
Çin-Türkiye parkurunu 12 günde ve Çin-Prag arasýndaki toplam parkurunu ise 18 günde tamamlayan ilk uluslararasý yük treni, Demir Ýpek Yolu üzerinden Çin'den Avrupa'ya giden ve Marmaray’ý kullanarak Avrupa'ya ulaþan ilk yük treni olarak tarihe geçtiðini hatýrlatan Uraloðlu, “Marmaray, yurt içi yük taþýmacýlýðýnda da çýðýr açtý. 8 Mayýs 2020 tarihinde, Gaziantep'ten Çorlu'ya plastik hammadde taþýyan yük treni, Marmaray'dan geçerek Marmaray'ý kullanan ilk yurt içi yük treni oldu. Marmaray Boðaz Tüp Geçiþinden bugüne kadar 3 bin 29 yük treni geçerken bu trenlerden bin 610’u Avrupa yönüne, 1419’u ise Asya yönüne geçti ve çoðu ihracat yükü taþýdý. Derince-Tekirdað feribotu aktarmasý ile yapýlan yük taþýmalarýn Marmaray ile kesintisiz olarak yapýlmasýyla ara elleçleme ve feribot maliyetleri ortadan kaldýrýlýrken hem zaman hem maliyet açýsýndan rekabet edilebilir taþýma tarifeleri oluþturuldu" dedi.
Bu elektronik posta ve onunla iletilen bütün dosyalar sadece göndericisi tarafýndan almasý amaçlanan yetkili gerçek ya da tüzel kiþinin kullanýmý içindir. Eðer söz konusu yetkili alýcý deðilseniz bu elektronik postanýn içeriðini açýklamanýz, kopyalamanýz, yönlendirmeniz ve kullanmanýz kesinlikle yasaktýr ve bu elektronik postayý derhal silmeniz gerekmektedir. T.C. Ulaþtýrma ve Altyapý Bakanlýðý bu mesajýn içerdiði bilgilerin doðruluðu veya eksiksiz olduðu konusunda herhangi bir garanti vermemektedir. Bu nedenle bu bilgilerin ne þekilde olursa olsun içeriðinden, iletilmesinden, alýnmasýndan ve saklanmasýndan sorumlu deðildir. Bu mesajdaki görüþler yalnýzca gönderen kiþiye aittir ve T.C. Ulaþtýrma ve Altyapý Bakanlýðý'nýn görüþlerini yansýtmayabilir. Bu e-posta bilinen bütün bilgisayar virüslerine karsý taranmýþtýr. Ancak yollayýcý, bu e-posta mesajýnýn - virüs koruma sistemleri ile kontrol ediliyor olsa bile - virüs içermediðini garanti etmez ve meydana gelebilecek zararlardan doðacak hiçbir sorumluluðu kabul etmez.
This e-mail and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you are not the intended recipient you are hereby notified that any dissemination, forwarding, copying or use of any of the information is strictly prohibited, and the e-mail should immediately be deleted. Republic of Türkiye Ministry of Transport and Infrastructure makes no warranty as to the accuracy or completeness of any information contained in this message and hereby excludes any liability of any kind for the information contained therein or for the information transmission, reception, storage or use of such in any way whatsoever. The opinions expressed in this message belong to sender alone and may not necessarily reflect the opinions.