Sanayi Devrimleri ve Endüstri 4.0 geçişlerine yalın bir biçimde baktığımızda; yaşanan karmaşanın, değişimin özünde artı bir değer yaratabilmenin mücadelesini görebiliriz.
Artı değer; sanayi üretiminin verimliliğinin artırılması, insan kaynakları girdi oranının düşürülmesi, ham ve yardımcı madde fire oranlarının azaltılması vs. ile oluşuyor.
İşte bu gelişmelerle ortaya çıkan artı değer, üretimin artmasına, teknolojinin gelişimine daha çok zaman ayrılmasına, gelişim hızının artmasına dayanak oluşturuyor.
Günümüzdeki değişim/gelişimlerden örnekleme yapmak gerekirse E-Ticaret'in baş döndürücü yükselişinin altında yatan ana faktörlerden bir tanesi de artı değer zinciri yaratabilme olgusudur.
Düşünsenize, hazır giyim alışverişi yapacaksınız, çalışıyorsunuz ve hafta sonu alışveriş planlaması yaptınız. Farklı ürünleri ve fiyatlamalarını da karşılaştırarak istediğiniz ve beğendiğiniz bir ürünü almak istiyorsunuz. Üç veya dört farklı mağazaya gidip, ürünleri deneyerek alışverişinizi gerçekleştirebilmek için en az üç saat ayırmanız gerekiyor. Eğer toplu taşımanın yerine bireysel ulaşımı tercih ederseniz bu sürenin artma olasılığı da söz konusu. İşte E-Ticaret burada konvansiyonel sisteme ciddi bir üstünlük sağlıyor. Bir kere sizi hafta sonuna odaklamayıp günün 24 saati açık olan mağaza hizmetini bilgisayarınıza, akıllı telefonunuza ve bulunduğunuz mekana getiriyor. En az harcamanız gereken üç saatlik dilimde size binlerce ürün ve binlerce fiyatlama analizi yapma olanağını sunuyor.
Yani, artı zaman yaratıyor size. Siz bu artı zamanı, kendinize ve ailenize, arkadaşlarınıza ayırabilir veya daha farklı bir şekilde değerlendirebilirsiniz.
Diğer bir artı değer ise; insan kaynakları, stok, işletme maliyetlerindeki yaratılan artı verimliliklerin ürün ve hizmet fiyatlamasındaki yarattığı üstünlükte oluşuyor. Öyle ki aynı firmaya ait bir ürün/hizmetin mağaza/E-Ticaret fiyat farkına artık alışır olduk. Firmalarda geleneksel mağazacılık hizmeti yerine müşterilerini E-Ticaret'e yönlendiren, özendirici uygulamaları bir bir devreye alıyorlar.
Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) verilerine göre ülkemizde E-Ticaret'in hacmi 43 milyar TL'yi aşmış durumda. Bir önceki yıla göre yüzde 37 büyümüş E-Ticaret. E-Ticaret'in büyüme ivmesi en çok Lojistik Sektörümüzü etkilemiş. Lojistik eko-sistemi; depolama, araç satışı, servis, lastik vb. hizmetler, sigorta gibi enstrümanlarla birlikte ele alındığında yıllık büyüklüğü 500 milyar TL'yi geçmiş durumda.
Günümüzde 'Artı Değer' üretebiliyorsanız var olabiliyorsunuz, gelişebiliyorsunuz.
Sağlıcakla
Kadir GÜRKAN