Dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 80'i denizyoluyla yapılıyor. Bunun da yüzde 65'ini kuru yük oluşturuyor. Bu nedenle Baltık Kuru Yük Endeksi (BDI), global piyasaları gösteren en önemli endekslerden biri olarak görülüyor. Piyasaların yönünü kestirebilmek çok zor olsa da BDI küresel ticarettin ipuçlarından bir tanesi.
İngilizce adıyla Baltic Dry Index (BDI) ya da Dry Bulk Index, kuru yük navlun (taşıma) bedellerini gösteren bir endekstir. BDI, merkezi Londra'da, yaklaşık 200 yıllık geçmişi bulunan, denizcilik sektörünün bağımsız veri sağlayıcısı Baltık Borsası (Baltic Exchange) tarafından yayımlanmaktadır.
1985 Yılı Ocak ayından buyana yayımlanan veriler gemi brokerları, filo sahipleri ve finans çevrelerince oldukça itibar görmekte ve yapılan taşımacılık sözleşmelerinde bu kuruluşun verileri referans alınmaktadır. Baltık Borsasına kayıtlı 600 üye firma neredeyse dünya deniz taşımacılığı hacminin tamamına yakınını temsil etmekte, hesaplamalarda üyelerin dışındaki veriler dikkate alınmamaktadır. Kayıtlı üyeler her gün navlun fiyatlarını borsaya bildirmekte ve toplanan bu verilerden bir navlun fiyat endeksi oluşturulmaktadır. Manipüle edilme olasılığı olmadığından ve tüm dünyadaki kuru yük taşımacılığı verileri üzerinden hesaplandığı için güvenilir veri statüsündedir.
Kuru yük; demir cevheri, çimento, çelik, hububat ve kömür gibi hammaddeler için kullanılan bir terimdir. Kuru yük taşımacılığına talebin yüksek olması, dünyada hammadde ticaretinin arttığına işarettir. Talebin yüksek olduğu dönemlerde doğal olarak taşımacılık fiyatları da artışa geçecektir. Navlun fiyatlarının ortalamasını gösteren Baltık Endeksinin artış trendinde olması dünya ticaretinde canlanma, dolayısıyla dünya ekonomisinde büyüme beklentisi oluşturmaktadır. Bu nedenle BDI öncü gösterge olarak kabul edilir.
Baltık Kuru Yük Endeksi'nde son dönemlerdeki hızlı düşüş beraberinde pek çok soru işaretini getiriyor. Aralık ortasında 1400 puan seviyesinde olan BDI, ocak ayında 850 puana, şubatın ilk haftasında da 601 puana geriledi. BDI'deki düşüş yüzde 50'yi geçti. Sektör temsilcileri, bu kadar kısa sürede bu derece hızlı bir gerilemenin normal olmadığını belirtiyor, piyasalarda daha büyük bir kayıp yaşanma ihtimalinin göz önüne alınması gerektiğine işaret ediyorlar.
Navlunda düşüşe yol açan küresel büyüme kaygılarını tetikleyen ticaret savaşları ve İngiltere'nin Avrupa Birliği'nden ayrılma süreci (Brexit), dünyanın en büyük demir cevheri üreticisi Vale'nin 2019 için 30 milyon ton ürün azalması ile sonuçlanacak açıklaması vs. vs.
Fırtınada uyuyabilenlere fırsatlar sunabilecek bir sürece giriyoruz!...
Sağlıcakla