n
nn
nn Dünyanın en değerli markaları geçenlerde açıklandı. Brand Finance’in yaptığı sıralamaya göre markalar sıralanmış durumda. Peki marka değeri ne demek?
nn Marka değeri, marka sahibinin bir markanın kullanımından sağlayabileceği gelecekteki bütün finansal girdilerin bu günkü değerini anlatır. Marka değeriyle ilgili bu tanıma baktığımızda, marka değerinin markanın doğurduğu gelire göre belirleneceği görülmektedir. Bu durumda, marka değerinden kastın o markadan kaynaklanan ek gelir olduğu ileri sürülebilir.
nn Yeni ekonomik düzenin rekabet konusu üretme becerisi değil markalaşmadır. Markalaşma, yeni ekonomik düzende rekabet gücünün en temel göstergelerinden birisidir.
nn Tüketici mal veya hizmet satın alırken o mal veya hizmetin fiyatı, kalitesi, fonksiyonelliği gibi maddi özelliklerinin ötesinde tercihlerinin güdüsüyle de hareket edebilmektedir. Örneğin hoşuna giden bir yaşam tarzını temsil eden ürünü pahalı olsa da diğer ürünlere tercih edebilir.
nn Küreselleşmenin oluşturduğu yeni rekabet ortamında rekabet üstünlüğünü elde edenler, tüketici arzularını, tüketicinin algılarını yönetebilme becerileriyle ürettikleri ürünün üzerine yoğunlaştırabilenlerdir. Tüketici algısının yoğunlaştığı ürün, tüketicinin psikolojik ihtiyaçlarını en iyi temsil ettiğine inanılan üründür. Bu yoğunlaşmanın en büyük araçlarından birisi markalaşmadır.
nn Başarılı bir markanın karakteristik özelliği, fonksiyonel ihtiyaçları karşılayan ürüne, çeşitli psikolojik ihtiyaçları da karşılayan ilave değerleri ekleyebilmesidir.
nn Bu eklenen ilave değer, tüketici zihninde markanın, rakiplerinin benzer ürününe kıyasla daha kaliteli ve cazip olduğu hissini yaratır. Tüketicinin bu sübjektif algılamaları, başarılı bir markanın oluşturulmasında esastır. Aynı zamanda, tüketiciler yalnızca bu güçlü markayı tercih etmekte kalmayıp, ona daha fazla para ödemeye razı olurlar.
nn En değerli markalar sıralaması ise şöyle;
nn 1. Apple
nn 2. Samsung
nn 3. Google
nn 4. Microsoft
nn 5. Verizon
nn 6. General Electiric
nn 7. AT&T
nn 8. Amazon.com
nn 9. Wall Mart
nn 10. IBM
nn Görüldüğü gibi ilk 10’da yer alan firmaların çok yoğun bir kısmı teknoloji firmalarının olduğunu görmekteyiz. Bu da bizim şirketlerimizin Ar&Ge anlayışımızın değişmesi gerektiği gerçeğini ortaya çıkarıyor. Artık halk tabiri ile “Arakla Getir” Ar&Ge anlayışından tam anlamı ile projelerin yapıldığı ve Ar&Ge anlayışının şirketin tüm katmanlarınca kabul gördüğü bir şirket yapılanmasına gitmenin zamanıdır. Bunun teşviki için de Samsun’da Samsun markalarının en değerli markalar skalası yapılsa firmalarımız d açısından çok iyi olur.
nn
n