n Bir ürünün müşterisi herkes olabilir mi?

n

n Bu soruyu muhtelif defalar çeşitli sohbetlerde ve platformlarda dile getirdik. Bu konu ile alakalı olarak gerek reel sektörden gerekse akademik camiadan birçok kişi ile tartıştık.

n

n Soruya şöyle de yaklaşılabilir. Siz ürününüzü herkese satabilir misiniz?

n

n Bu soruya tam ve doğru cevap verebilmek için işletmelerin hedef pazarlarını iyi bir şekilde tespit etmesi gerekli.

n

n Peki hedef pazar nedir?

n

n Hedef pazar, işletmenin faaliyetlerini yönelttiği homojen tüketici grubudur. Belli bir amaç için pazar bölümlerinin seçilmesi sürecine “pazar hedefleme” denir.

n

n İşletmelerin, pazarlama yönetiminin pazar seçimine ilişkin karşı karşıya kaldığı durumlar;

n

n 1. Tek bir pazar bölümüne yoğunlaşma: Belirlenen pazar bölümlerinden sadece biri seçilir ve seçilen pazar bölümünde yoğunlaşır ve kaynaklar sadece bu pazara yöneltilir. Etkin bir pazarlama karması geliştirilebilir, kaynakların daha etkin ve verimli kullanma olanağı ortaya çıkar… Porsche › Spor araba pazarında

n

n 2. Seçimlik Uzmanlaşma: İşletme amaçlarına ve kaynaklarına uygun birkaç pazar bölümü seçilir ve her bir pazar bölümü için ayrı bir pazarlama karması geliştirilir. Bir pazar bölümü çekiciliğini yitirse bile, diğer bölümler sayesinde işletme önemli bir sorun ile karşılaşmaz, kayıplarını telafi edebilir.

n

n 3. Mamulde Uzmanlaşma: Bir mamul üzerinde yoğunlaşılarak, çeşitli pazar bölümlerine aynı mamul özellikleri ile girilir. Mikroskop üreticileri, ürünlerini üniversitelere ve laboratuvarlara satar.

n

n 4. Pazarda Uzmanlaşma: Belirli bir alıcı grubunun tüm ihtiyaçlarının ve isteklerinin karşılanması hedeflenir. Mikroskopların, sadece üniversite laboratuvarlarına satılması

n

n 5. Tüm Pazarı Kapsama : İşletme tüm mamulleriyle pazara hizmet etmeye çalışır. Daha çok büyük ölçekli işletmeler için uygundur. General Motors, Coca Cola gibi.

n

n İşletmelerin yukarıdaki stratejilerden hangisini seçeceği işletmenin satacağı ürün ile de doğrudan alakalı bir durumdur.

n

n En baştaki soruyu tekrar soralım. Bir ürünün müşterisi herkes olabilir mi?

n