Marka konumlandırmak, pazarlama stratejisinin kalbi ve beyni demek olan bir faaliyettir. Tüketici marka tercihini değişik markaların zihindeki pozisyonuna göre yapar. Tüketici bazı markaları değeri yüksek kendine uygun ve yakın kimilerini ise değeri düşük kimliğine uygunsuz ve uzak olarak değerlendirir.
Konumlandırma; ürünü/hizmeti işletmeyi ya da markayı seçilen Pazar bölümlerinde işletme olanakları ve marka özellikleri bakımından en uygun yere yerleştirmek için tüketicinin algılarını tutumlarını ve ürün kullanma alışkanlıklarını yönlendirme sürecidir. Marka konumlandırması onun hedef tüketici zihninde ismi dizaynı kimliği kişiliği değerleri ve çağrışımları ile işgal ettiği ayırt edici pozisyonunu oluşturmaktır. Konumlandırma, hedef tüketicilerin rakipler karşısında işletmenin markasını satın alma gerekçesini açıklar.
Konumlandırmadaki en önemli sorunlardan birisi bir işletmenin kendi markasını rakip markalar karşısında daha yüksek bir pozisyona nasıl ulaştırabileceği sorusuna cevap bulmaktır. Bunu yapabilmesi için bazı konularda doğru karar vermelidir. Bunlar;
- Hedef grupların kimler olduğu/olacağı
- Rakip markaların nelere göre nasıl konumlandırıldığı
- Rakiplerin konumlandırılmaları ile kendi konumlandırması arasındaki benzerlik ve farklılıkların neler olduğu ve açık alanların nerelerde bulunduğu
- Markanın rakipler karşısında nasıl farklılaştırılacağı
Konumlandırma neden önemli
- Marka ile ilgili algıların yaratacağı güçlü bir imaj oluşturmak
- Markanın itibarını sağlamak
- Marka kişiliği ile kimliğinde saygınlık
- Markayı farklılaştırmak
- Rekabet avantajı elde etmek
Marka konumlandırmanın işletmeye sağlayacağı faydalar nelerdir?
- Markanın tam olarak ne olduğunu tanımlayarak pazarlama stratejilerinin geliştirilmesine yardımcı olur
- Tüketicinin markayı hangi nedenle satın aldığını gösterir
- Hedef grubun tanımlanmasına yardımcı olur
- Rakiplerin kimler olduğunu ortaya çıkarmaktadır
- Markanın rakip markalara ne kadar benzer ya da onlardan ne kadar farklı olduğunu göstermektedir.
- Ürünün Pazar payını dolayısı ile de marka değerini etkiler