n Atakum da, serinlemek için denize
n
n giren gençlerin boğulma
n
n haberleri yürekleri dağlıyor...
n
n Daha geçenlerde, bebeğinin doğduğu gün
n
n serinlemek için denize giren bir genç boğulmuştu...
n
n Önceki gün de
n
n yine bir genç...
n
n Atakum sahilinde,
n
n Büyükşehir İtfaiyesi ve Emniyet Müdürlüğü nün
n
n uzman kurtarma ekiplerinin
n
n cansiparane
n
n çabalarına, kıyıdaki levhalara
n
n ve denizdeki mantarlı uyarılara
n
n rağmen boğulmaların önüne geçilemiyor...
n
n Neden mi?..
n
n Önce, OMÜ öğretim görevlileri
n
n Ali Uzun, Halil İbrahim Zeybek ve Cevdat Yılmaz ın
n
n Samsun Sempozyumu nda
n
n sunulan araştırmasına bir göz atalım...
n
n Araştırmada, Kıyılar hayatın denizden karaya geçtiği yeryüzünün önemli ve hassas ekolojik alanlarından biridir
n
n denilerek, aynen şu ifadelere yer veriliyor:
n
n Kıyıda inşa edilen liman, dalgakıran, koruyucu duvar, kıyı dolgusu ve benzeri tesisler; kıyının ekolojik ve morfolojik özelliklerini kalıcı olarak değiştirmekte, akıntı ve dalga hareketlerini etkileyerek yeni erozyon ve birikim alanları oluşturabilmektedir. Bu çalışmada Atakum kıyılarında inşası devam eden yat limanı, dolgu alan ve kıyı düzenleme çalışmalarının kıyı akıntılarına ve kıyı morfolojisine muhtemel etkileri incelenmiştir. Yasadışı işgal ve yapılaşmalara rağmen söz konusu inşaatlar başlayana kadar Atakum’da kıyı çizgisi nispeten kararlı
n
n bir durumda idi. Kıyı boyunca batıdan doğuya doğru devam eden kıyı akıntısı ile batı sektörlü rüzgârların kontrolünde oluşan dalgalar, Atakum kumsallarını beslemekte, erozyonla gelir arasında nispeten dengeli bir durum oluşmuş bulunmaktaydı. Yat limanı inşaatının tamamlanmasıyla kumsalı besleyen kıyı akıntısı daha açıktan geçecek, limanın doğusunda ters yönlü bir girdap oluşacak ve
n
n dalgalarla kıyı boyunca devam eden malzeme göçü büyük kısmıyla kesintiye uğrayacaktır. Ayrıca yat limanı ve dolgu alanının etkisiyle dalga düzeni bozulacak, oluşan rip akıntılarıyla kıyıdan açığa olan malzeme göçü de hızlanacaktır. Sonuçta kıyıda erozyon artacak ve kıyı çizgisi gerileyecektir. Bütün bu veriler birlikte değerlendirildiğinde özellikle yat limanı inşaat yerinin ve imar planındaki şeklinin
n
n uygun olmadığı söylenebilir.
n
n Bu araştırmadan sonra
n
n fazla söze de gerek var mı?..
n
n
n
n Not: Dünkü köşe yazımda, ASKON Şube Başkanı İrfan Şenocak ın unvanı; sevhen MÜSİAD Şube Başkanı olarak çıkmıştır. Hem Şenocak hem MÜSİAD Şube Başkanı Erkan Malkoç hem de okuyucularımdan özür dilerim.
n
n
n
n
n
n
n
n
n
n
n
n
n
n
n