n
nn
nn Üretmeye çalışan…
nn Bildiklerini arkadaşları ile paylaşan…
nn Takıldığı yerde soran, sorgulayan ve araştıran her daim iyinin de iyisini yapmaya çalışan…
nn Senaryo ve film çalışmaları olan…
nn Amatörce düşünüp profesyonelce işler yapmaya çalışan toplumcu ve gerçekçi bir arkadaşımız!
nn Kim mi?
nn Canım ismini söylesem şimdi utanır.
nn Mütevazı mütevazı : “estağfurullah hocam.” der.
nn 19.Ulusal Tiyatro Festivali’ne hazırlanırken sahnelemeye çalıştığı Jean Genet’in “Balkon” adlı eserinin yönetmenliğini yapan Hızır KUTLU.
nn “Temelimiz Kültürdür” adlı kitabımı okumuş… Okumakla da kalmamış “Yönetmen Olmak” adlı yazımın tüm satırlarının altını kalemle çizmiş.
nn Bendenize Berlin Film Festivali’nde Altın Ayı ödülünü alan Fatih AKIN gibi uzun saçlarını kaşının üzerinden kaldırarak:“Çağdaş Tiyatro Yönetmeni nasıl olmalıdır?” hususunu konuşuyoruz…
nn 20 (yirmi) yıl önce yazmış olduğum yazının güncelliğini kaybetmemiş olması bendenizi sevindirdiği gibi Hızır KUTLU gibi öğrencilerimizin de yararlanması doğrusu hoşuma gitti.
nn Tiyatroda yönetmen olmak isteyenler için yazımı şimdi birlikte okuyalım mı?
nn Okuyalım:
nn “Bir tiyatro eseri sahneye nasıl konmalıdır?” konusunda dört yıl önce (demek ki 24 yıl önce yazmışım)hazırlamış olduğum tezin fotokopilerini kitaplığımdan indirdim.
nn Sayfalarını çevirdikçe bir yönetmen nasıl olmalıdır sorusu aklıma –mıh-gibi çakıldı.
nn Gerçi bir tiyatro eserini sahneye nasıl uyarlanacağını bilen yönetmen gerçekten iyi bir yönetmen olma yolundadır ama bu yeterli midir?
nn Hayır.
nn Peter Book’un dediği gibi tiyatro sürekli bir devrim demek olduğuna göre, yönetmen de bu devrimin devinmesinde öncüdür.
nn Çünkü yönetmen, yaşamın öz değerini ve insanın özünü benimsemiş insandır.
nn Dünya görüşüyle, tecrübesiyle, bilimselliğiyle, yaratıcılığıyla , kopyacı olmayan sanat ahlakıyla ve sürekli kültürel gelişimiyle birlikte çağdaş sanatın hedefini saptamış demektir. Bu sağlıklı birey ve demokrat olabilme bilincinden geçerken, seyircisi ile buluşan yönetmen yarınların sanatını bugünlerden daha sağlıklı sürdürmek için vardır. Bunun içinde bütün sanatların bileşimini kendinde var eden tiyatroda yönetmenin her türlü bilgiyle kendisini yetiştirmiş olması gerekir.
nn Çünkü bugünün sorunlarını kendi aynasından gösteren tiyatro, yarınların insancıl dünyasını da kendi aynasından gösterecektir.
nn Buna aldığım nefes kadar inanıyorum. Çünkü, paranın ve teknolojinin insanlara egemen olduğu bir çağda yönetmen, çağdaş tarihin yaratıcısı olmak zorundadır. Çünkü inanı, insanla, insanlara gösteren ve anlatan tek sanat dalı tiyatrodur.
nn Gerçek bir yönetmense,Prof. Dr. Özdemir NUTKU’ nun dediği gibi “Dünya görüşü,bilimsel ve sanatsal birikim ile kişisel yaratıcılığı olan,çevresini ve dünya olaylarını yakından izleyen, bunlara doğru yorum getirebilen kişidir. Bunun için de geniş bir kültür yapısıyla üstün beğeni aşamasını içerir. Oyuncularla ve öteki sahne elemanlarıyla olan ilişkilerinde başarı sağlayabilmek için, sanatçı karakterinden anlayan bir pedagog ve aynı zamanda onları yönetebilecek bir otorite olmalıdır.”
nn Evet bu otoritenin gerçek sanat adamı olduğunu belirtmeme gerek var mı?
nn Ne dersiniz?
nn ***
nn Kuzeysu Kültür ve Sanat Dergisi Haziran 1992 / Temelimiz Kültürdür Sayfa: 10-11
nn ***
nn Evet üretmeye çalışan…
nn Bildiklerini arkadaşlarıyla paylaşan…
nn Takıldığı yerde soran, sorgulayan, araştıran ve her daim iyinin de iyisini yapmaya çalışan…
nn Senaryo ve film çalışmaları olan…
nn Amatörce düşünüp profesyonelce işler yapmaya çalışan, toplumcu ve gerçekçi bir arkadaşımız.
nn Kim mi?
nn Yönetmen: Hızır KUTLU
nn ***
n