n

n
n Kuzeysu Kültür ve Sanat Dergisi nde tiyatro ile ilgili yazın ürünlerim yayınlanırdı.
n
n İşte onlardan biri.
n
n Başlık: Tarih Bildikçe
n
n Ocak 1992 de yayınlanmış.
n
n Okuyalım mı?
n
n Okuyalım.
n
n ***
n
n “Gölge Adam Gazetesi” nde söylenirken öğrencilerime:
n
n “Tarihleri araştırıp anlayın, bugünün tarihini bilinçli yaşayın, yarının tarihi hazırdır.” demiştim.
n
n İyi de etmişim.
n
n Zira konservatuvarda Türk Tiyatro Tarihi dersini verirken öğrenci arkadaşlarıma bu sözümün altını kırmızı kalemle çizmelerini salık verdim.
n
n Halen de veriyorum…
n
n İdeal olan da öğrencilerin yurt ve tarih gerçeklerini kavrayarak kendi tiyatro tarihlerini bilmeleridir.
n
n Öyle ki, tiyatroyu daha ileriye götürmek için buna zorunlular, hatta mahkûmlar.
n
n Mahkumlar diyorum çünkü, tiyatro tarihimizi bilerek yarınlarımızın tiyatrosunu bugünden daha güçlü kılmak zorundayız.
n
n Bilmediğimiz varsa bunu da araştırıp öğrenmeliyiz.
n
n Öğrendikçe bugünün tarihini bilinçli bir şekilde yaşamalıyız.
n
n Eğer bu olmuyorsa –vay- halimize!
n
n Bakın Amerikan tarihine: iç savaş sonunda kölelik kaldırılmış, feodalizm darbe yemiş ve burjuvazi kendi iktidarını kurarak kapitalizmin yolunu açmıştır.
n
n Biz Amerikan tarihini araştırmasak, bunu bilebilir miydik?
n
n Hayır.
n
n Ya Ortaasya’daki kukla türlerini araştırmasak “Kol Korçak” ve “İpli Kukla’ yı öğrenebilir miydik?
n
n Hayır.
n
n Peki ya: Türk tiyatrosunu etkileyen belli başlı etkenlerden –yer, soy, imparatorluk, İslamiyeti ve çağdaşlaşmayı okumasak, yaşamasak bunları anlayabilir miydik?
n
n Hayır.
n
n O halde kendi tarihimizi öğreneceğiz.
n
n Bugünü akıllıca değerlendireceğiz.
n
n Tamam mı?
n
n Tamam.
n
n Ama yarınların tiyatro tarihini nasıl hazırlayacağız?
n
n Çağdaş medeniyet seviyelerini aşmaya çalışırken tiyatroda bunu nasıl sağlayacağız?
n
n Gel de şimdi Prof. Dr. Özdemir Nutku’nun söylediklerine katılma, evet ne demişti usta:
n
n “İster antik tiyatro yapıları, ister Orta Çağ’ın ilkel arabalı sahneleri ister, Ortaoyunu’nun bir halatla seyirciden ayrılmış toprak sahneleri, ister çağımızın durmadan geliştirilen inerli çıkarlı, dönerli kayarlı tekniğe dayalı sahneleri; hep insanoğluna anlatılmaz hazlar, coşkular vermişlerdir. Sonuçta tiyatro birbirinden farklı insanların değişik algılamalarla aynı doğruya yöneldikleri sanatsal bir değişim yeri olmuştur.”
n
n Şimdi bizim bu sanatsal değişimi yerinde yapmamız gereken, diğer dünya ülkelerine örnek olurcasına bilinçli bir şekilde çalışmak ve aydınlığa varmaktır.
n
n Tabii tarihi bildikçe…
n
n ***
n
n Evet 20 yıl önce bunları demişim.
n
n Şimdi özeleştiri yapınca; 19. Ulusal Tiyatro Festivali ne kolay gelmediğimizi düşünüyorum…
n
n Toplumun aydınlanmasına, kalkınmasına her kim ki katkı veriyor.
n
n Aydınlık Türkiyemizin geleceği parlıyor…
n
n Bilinçli yurttaşlarla demokrasi rayına oturuyor…
n
n Ya sanat?
n
n Özgürlük ve doğruluk yolunu karanlıklar içerisinden gösteriyor…
n
n Halkla, halkımızla omuz omuza yaşıyor…
n