Arasta ; Çarşılarda veya alışveriş bölgelerinde aynı işi yapan esnafın bir arada bulunduğu bölüme verilen isim.
Ülkemizde Bursa'da tarihi ipekçiler çarşısı 'Koza Han' , İstanbul'daki Tahtakale ve Mısır Çarşısının belirli bölümleri, Gedikpaşa Ayakkabıcılar Arastası aklıma ilk gelen örneklerden.
Samsun'a gelecek olursak Kuyumcular Arastası mevcudiyetini koruyabilmiş örnek arastalarımızdan. Demirciler yokuşundaki bir iki esnaf ise Demirciler Arastamızı ayakta tutmaya çalışıyor.
Dünyadaki teknolojik gelişim ve erişilebilirliğin artması ise elektronik ortamda sanal çarşıları ve içerisinde arastaları oluşturdu bile. Bu oluşum perakende sektöründe ciddi bir boyutta gelişim ve değişim sürecini başlattı.
Erişim kolaylığı,7/24 hizmete açık olması, zaman tasarrufu, çokça çeşidi mukayese edebilme, ödeme alternatifleri ve gelişen lojistik çözümlerle büyüme trendini devam ettiren Dijital Arastaların, Z Kuşağının alışverişte üst belirleyici konuma geçmesiyle gelebileceği konum soru işareti.
ETİD (Elektronik Ticaret İşlemeleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, Digital Age dergisinin Ocak 2018 sayısında e-ticaret sektörüyle ilgili yaptığı değerlendirmede '2017 yılı, Türkiye'deki e-ticaret sektörü için yüzde 30'luk büyümeyle tamamlanan bir yıl oldu. 2016'da yüzde 24 büyüyen e-ticaret, 31 milyar TL'ye ulaşmıştı. Büyümeye devam eden e-ticaret sektörü 700 milyar TL büyüklüğünde olan perakende sektörünü de büyütüyor. Ancak sektörümüzün yüzde 50 altındaki büyümesi bizi çok da mutlu etmiyor. Dünya genelinde perakende içerisinde e-ticaretin payı 2011 yılında yüzde 3,6 iken, 2016'da bu oran yüzde 8,5'e yükseldi, 2021'de ise yüzde 13 seviyelerini yakalayacak gibi görünüyor. Bu oran İngiltere'de yüzde 15, Çin'de yüzde 17, ABD'de, yüzde 10, Almanya'da yüzde 8'e yaklaşmış durumda. Ülkemizde e-ticaretin toplam perakende içerisinden aldığı pay yüzde 3,5 seviyelerinde. Perakende sektörünün yapmış olduğu yatırımlar ve dijitalleşme sürecinin hız kazanmasıyla birlikte bu rakamın yüzde 5'lerin üzerine çıkacağını söyleyebiliriz. E-ticarette tüketicilerin yüzde 25'i satın almayı mağazada sonlandırırken, yüzde 40'ı desktop üzerinde online olarak ve yüzde 33'ü mobil site veya app (uygulama) üzerinden satın alma işlemi gerçekleştiriyor. Çoklu kanal kullanan tüketiciler online müşterilere göre işlem başına yüzde 93, sadece fiziksel mağazalardan hizmet alan müşterilere göreyse yüzde 208 daha çok harcama yapıyor. Bununla birlikte mobil ticaret giderek e-ticaret içindeki payını arttırıyor. E-ticaret firmalarının hacimleri içindeki uygulamalar ve mobil cihazlar aracılığı ile elde ettikleri trafik yüzde 50'lerin üzerine çıktı. Bu nedenle her e-ticaret şirketi bu konuya çok ciddi yaklaşıyor ve kullanıcı deneyimini iyileştirmek için bu konuda yatırımlar yapıyor…' söylüyor.
Görüleceği üzere Dijital Arastalar dünyada olduğu gibi ülkemizde de büyüyerek gelişimine devam ediyor. Yazılım dünyasının geliştirdiği uygulamaların Dijital Arastaların gelişimine etkisi ise ayrıca değerlendirilmesi gereken bir durum.
Fiziki Arasta ve Çarşıların yerini Dijital Arasta ve Platformlara bıraktığı günümüz dünyasında rekabetçi bir yapıya kavuşarak karlılığını artırmak isteyen işletmelerimizin geç kalmaması gerekiyor.
Zira Lojistik Çözümler konusunda bulunduğu coğrafyada ciddi bir birikimi olan ülkemizin bu fırsatı ıskalamaması gerekiyor.
Sağlıcakla
Kadir GÜRKAN