n

n
n

n

n

n Markalar da insanlar gibidir. Belirli kişilikleri vardır ve hedef kitleleri tarafından o kişilikleri ile bilinir ve tercih edilirler. Ürün satın alırken, tüketici bu markanın kişiliği ayakları yere basan diye almaz. Markayı kendisine yakın bulduğu için satın alır. Marka ile arasında bir duygusal bağ kurar. Tüketici o ürünü satın alırken; bu faktörleri dikkate alarak karar verir.

n

n Marka kişiliği, temelde markaların da insanlar gibi kişilik özelliklerine belli duygular ya da izlenimlerine sahip olduğu varsayımına dayanır. Literatürde bir markanın kişiliği 5 boyutta irdelenmiştir.

n

n 1. Samimi (Sütaş. Solo, Turkcell)

n

n a. Ayakları yere basan: aileye yönelik, geleneksel

n

n b. Dürüst: içten, gerçek, ahlaklı,düşünceli, dikkate alan

n

n c. Sağlıklı: orijinal, gerçek, eskimeyen, klasik, eski moda

n

n d. Neşeli: duyarlı, dostça, sıcak, mutlu

n

n 2. Heyecan verici (Porche, Power FM, Benetton)

n

n a. Cesur: moda, heyecanlı, olağandışı, gösterişli

n

n b. Canlı: genç, hayat dolu, cana yakın, maceracı

n

n c. Yaratıcı: benzersiz, komik,şaşırtıcı, artistik,eğlenceli

n

n d. Modern: bağımsız, çağdaş,atılgan,yenilikçi

n

n 3. Uzman (Bosch, CNN, IBM)

n

n a. Güvenilir: çalışkan, emniyetli, verimli, dikkatli,

n

n b. Zeki: teknik, kolektif, ciddi

n

n c. Başarılı: lider, kendinden emin, etkili

n

n 4. Sofistike (Vakko, Mercedes, Revlon)

n

n a. Üst sınıf: çekici, iyi görünüşlü, görmüş geçirmiş

n

n b. Çekici: feminen, yumuşak, seksi, nazik

n

n 5. Sert (Levi’s, Marlboro, Jagler)

n

n a. Dışa dönük: erkek, kovboy, atletik, aktif

n

n b. Dayanıklı: güçlü, dayanıklı, anlamlı

n

n Bir insanı karşınıza alıp ona hangi sıfatlar söyleyebiliyorsanız aynı şeyi markalar için de yapabilirsiniz. Örneğin Marlboro sigara paketini aldığınızda hangi duyguları hissediyorsanız o markanın kişiliği de odur. Tıpkı insanlar gibi.

n

n Markalar sürekli olarak birbirine benzemeye başladı. Örneğin kredi kartlarının ilk çıktığı zamanlar Bonus Card kendisini çipli kredi kartı diye farklılaştırdı. Zaman içerisinde tüm kartlar çipli haline geldi. Bu sefer Bonus kendisini kişiliği ile farklılaştırmaya başladı ve bunu da bonus kafa ile yani kafasında peruk olan kişi ile somutlaştırdı.

n

n Tüketiciler için durum ise şöyle. Nasıl ki uzman olan birisinden çok fazla beklenmez ise uzman olan markadan da gayri ciddilik ya da reklamlarında fazla mizah göremezsiniz.

n

n Esas mesele ise şu. Markalar tüketicileri tarafından nasıl bir kişilik ile bilinmek ve benimsenmek istiyor? Bu sorunun cevabına göre kullanılacak tutundurma (reklam,halkla ilişkiler,satış geliştirme,doğrudan pazarlama ve kişisel satış) da değişecektir.

n
n

n

n