n
nn
nn Son dönemde hepimizin bildiği üzere döviz kurlarında bir hareketlik yaşandı ve hala da yaşanmaya devam ediyor. Yaşanan bu hareketliliğin sonucunda birçok sektörde hammadde maliyetleri dövize bağlı olduğu için bir artış gözlemlendi. Bu artışın doğal bir sonucu olarak da nihai tüketiciler olarak bizler birçok üründe fiyat artışı ile karşı karşıya kaldık.
nn Peki bu durum ne kadar sürecek ve fiyat artışları ihracatçıyı nasıl etkileyecek?
nn Hemen söyleyeyim. Dövizdeki bu artışın kısa vadede sona ereceğini düşünmüyorum. Nedeni ise sadece bizim ülkemizdeki artış değil uluslararası piyasada da bu hareketliliğin hala devam ediyor olması.
nn FED’in en son açıklamalarını da bu duruma eklersek dövizdeki hareketliliğin Türkiye gibi gelişmekte olan ülkeler pazarında devam edeceğini söyleyebiliriz. Nitekim emerging markets (gelişen piyasalar) diye adlandırılan tüm ülkelerde bizimle paralel gelişmeler yaşanıyor.
nn İhracatçı açısından durum ne olacak peki?
nn İhracat açısından durumu iki açıdan ele almak lazım.
nn 1.Ürün fiyatı açısından
nn 2.Hammadde maliyetleri açısından
nn Ürün fiyatı açısından durum ele alındığında; ulusal paramızın yabancı paralar karşısında değer kaybediyor olması, uluslararası arenada ürünlerimizin fiyatının rekabet avantajına dönüşeceği anlamına gelir. Bu da ürünlerimizin rakip ürünler karşısında iyi konuma olmamız anlamını taşıyor. Burada önemli olan firmalarımızın kendilerini daha iyi ifade etmeleri ve marka konumlandırmaları açısından doğru işler yapması gerekmekte. Bunun için de ülkelerin kültürlerini çok iyi bilmeleri gerekmekte.
nn Hammadde maliyetleri açısından durum ele alındığında ise durum aleyhimize. Nedeni ise şu. Ürünlerimizin hammaddelerinde büyük oranda dışa bağlı olduğumuz için hammadde maliyetlerimizin de artacağı anlamına gelmekte. Bunun doğal bir sonucu da ürün maliyetlerinin artması demek, ürünün fiyatının da artması anlamına gelmekte. Şirketlerin burada yapması gereken ama aslında çok zor olan bir şey de ürün maliyetlerinin artmasına rağmen ürün fiyatlarına söz konusu artışın yansıtılmaması.
nn Bütün bu değişkenler gözönüne alındığında işletmelerimizin katma değeri yüksek ürünler üretmesi ve yurtdışında pazar sayılarını artırması gerekmekte. Bunun için ise Ekonomi Bakanlığı başta olmak üzere devletin verdiği teşvik ve destekleri de kullanarak yurtdışında kendilerine pazar yaratması lazım.
n