Hafta sonu Samsun Organize Sanayi Bölgesi ndeydim.Samsunun üreten yüzlerinden Profal Alüminyum Metal Sanayi firmasının üretim tesislerini ziyaret ettim.Yakından tanıdığım firma sahibi Yusuf KUTLU ile uzun uzadıya sohbet ederek sektörü, ekonomiyi birlikte değerlendirdik.Babası ile birlikte Kutlu Otomotiv Ltd. Şti. firmasında otomotiv yedek parça satışı yaparken konjonktürü iyi okuyan Yusuf KUTLU ani bir kararla üretime yönelmişti.
Üretim konusunda ilk başta çok iyi bildiği otomotiv yedek parça imalatına (Kampana vb.) ilgi duysa da yapmış olduğu araştırma ve yurtdışı ziyaretleri onu alüminyum sektörüne yöneltmişti.Zira gelişmiş ülkelerde kişi başına 30 kg olan alüminyum tüketiminin ülkemizde 5 kglar civarında olduğunu görebilmişti.1997 yılında alınan karar, yatırım yerinin temin edilmesi (!..) ve imalat makinelerinin konuşlandırılması sonucu 2000 yılında üretime başlamışlardı.Yerli çözüm ortaklıklarına açık olan Anadolu Isı firmasının Güneş Enerjisi Panelleri üretimine Samsunda başlamasıyla Profal Güneş Enerjisi Sektörü ne yönelik alüminyum profil üretimine başladı.
İlk başta Marmara Bölgesi ndeki firmalardan tedarik ettiği statik boyama ve eloksal kaplama hizmetlerini de yaptığı yatırımlarla bünyesine alan firma yurtdışından gelen talepler doğrultusunda alüminyum zemin profilleri (Kapı eşikleri, halı bitimleri, merdiven burunlukları vb.) üretimine yöneldi.Yurt içi sektörde yaşanan fiyat ve satış vadesi odaklı, kalitenin ikinci planda tutulduğu rekabetten uzak durmak isteyen firma Mavi Okyanusu na yurtdışına ihracat yapmakla ulaşabileceğini görür ve rotasını yurtdışına çevirir.
Yurtdışı sektörel fuar katılımları, birebir ihracata odaklı kurumsal ziyaretlerle bugünlerde başta Kanada olmak üzere İtalya, Rusya, Almanya ve İngiltere gibi ülkelerde Mavi Okyanusunu bulur firma.2011 yılında 2 milyon Avro luk ihracat gerçekleştiren firmanın 2012 yılı ihracat hedefi 3 milyon Avro.Ürün çeşitliliği ve olası talep artışını değerlendiren firma , kapasite artırımı amacıyla ilave yatırıma karar verir ve projesi OKA tarafından destek bulur.
Yapacakları yeni yatırımla mevcut kapasitesini yaklaşık 0 artıracak olan firma bir yandan yeni makinelerinin siparişleriyle uğraşırken bir yandan da yeterli gelmeyen üretim tesisini nasıl genişletebileceklerine odaklanır.Anlayacağınız Profalin de sıkıntıları tüm imalatçılarımızda bulunan aynı sıkıntı.Endüstriyel üretim kültürü ve altyapısı tamamlanmış sanayi parselleri…
Yapacağı yatırımla mevcut istihdamı da ciddi oranda artıracak olan Yusuf KUTLU ile sohbetimde oturmuş bir ticari firma sahibi iken neden üretime yöneldiğini, zor olanı seçtiğini anlamaya çalıştım.
Zira ülkemizde ve dünyada en zor ve en sıkıntılı alanların başında üretim sektörü geliyor. İlk etapta yarattığı katma değer ve yüksek kârlılık gibi parametrelerle göze batan üretim sektörünün aslında ne kadar zor ve meşakkatli bir sektör olduğu içerisine girildiğinde anlaşılıyor.Bu yüzdendir ki gelişmiş ülkeler ve onları zorlayan BRIC (Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin) ülkeleri üretim sektörüne yönelik akıllıca, yalın ve tek elden konjonktüre uygun destek mekanizmaları oluşturarak küresel rekabette firmalarına avantaj sağlamaya çalışıyorlar.
Evet değerli okurlar, hepimiz Mavi Okyanusumuzu bulmak durumundayız. Her sektöre göre değişen, sizlerin büyümenize ve güçlenmenize zemin hazırlayacak bu okyanus, içinde bulunduğunuz Kırmızı Okyanus tan çok çok daha iyi.
Buna eminim.
Sağlıcakla