Günümüzde birçoğumuzun alışveriş yapabilmek için kullandığı veya alışverişe çıkmadan önce referans fiyat oluşturabilmek için müracaat ettiği E-Ticaret bugünkü yazımızın konusu.
E-Ticaretin dünyadaki cirosu 2015'te 1 trilyon 943 milyar dolar, 2016'da ise 2 trilyon dolara ulaştı. 2018'de ise global e-ticaret hacminin 2,5 trilyon dolar seviyesine, 2020'de de 4 trilyon dolara ulaşması bekleniyor.
Geleneksel perakende sektörünü gösterdiği performans ile ciddi ciddi tehdit eden E-Ticaret teknolojideki gelişimler, lojistik sektöründeki yeni çözümler ile büyümeye devam ediyor.
Günümüzde e-ticaretten beklenenler, güvenlik, hız ve uygun fiyat. Kullanıcıların büyük bir kısmı, bu 3 beklentiden en az 2'sini, hatta mümkünse tamamını karşılayan e-ticaret firmalarından alışveriş yapmayı tercih ediyor. Ancak sayıları binlerle anılan e-ticaret sitelerinin büyük bir kısmında aynı ya da benzer ürünler satılıyor. Küçük bir kullanıcı grubu ise bu benzer ürünler yerine daha az bulunabilen ürünleri satın almayı tercih ediyor. Gelecek 10 yıl içerisinde ise bu özel ürün arayan küçük kesimin giderek genişleyeceği ve e-ticaret sitelerinin de bu yeni kitleye hitap edecek özel ürünleri satışa sunacağı öngörülüyor.
Ülkemizde ise perakende E-Ticaret hacmi 2016 yılında 17,5 milyar TL seviyelerine ulaşmış durumda. E-Ticaretin toplam perakendeden aldığı pay, yüzde 3,5 oranlarında.
Ülkemizde yaygın perakende satış ağına sahip kurumsal firmaların aynı zamanda online satış yapılabilen dijital altyapıya sahip olduğunu ve müşterilerini online alışverişe yönlendiren kampanyalar yaptığını görebiliyoruz.
Neden diye sorduğumuzda, insan kaynakları maliyetleri ve stok maliyetleri ilk aklımıza gelenler. Ancak yatırım yapmadan evrenin tamamına satış yapabilme olanağı hiç ama hiç atlanılmaması, üzerinde durulması gereken asıl önemli konu.
Geleneksel yöntemlerle, teknoloji ve lojistikteki gelişimleri arkasına almış E-Ticaret ile rekabet edebilmek oldukça zor. Bir de karlılık analizi yapıldığında E-Ticaretin üstünlüğü kendiliğinden ortaya çıkacaktır.
Fikirlerine oldukça değer verdiğim bir yatırımcı arkadaşımın 'Yeni bir şey yaparken akıllı telefonlar üzerinde kullanılmıyorsa, boşuna yatırım yapma' sözünü hatırlatarak ticaretteki bu dönüşümün içinde bulunduğumuz yılda da devam edeceğini paylaşmak istiyorum.
Sağlıcakla , Kadir GÜRKAN