n
nn
nn 21. yüzyılda konuşulan en önemli kavramlardan bir tanesi müşteri memnuniyeti ve sonucunda da sadık müşteri oluşturulmasıdır. Müşteri sadakati müşterilerin alışveriş yaptıkları yerlere bağlanmaları hadisesidir. İşletmelerde müşteri sadakati yaratmak; rekabette ciddi avantajları da beraberinde getirmektedir Müşteri alışverişlerini sürekli olarak oradan gerçekleştirmektedir. Müşteri sadakatinde müşteri kendisini markaya adamıştır. O markadan başka bir şey düşünemez. Sürekli olarak onunla olmak ister. Marka fiyatlarda herhangi bir oynama yapsa bile sadık müşteri bu oynamayı dikkate almaz.
nn Sadık müşteri yaratmanın en önemli koşullarından birisi elbette müşteriyi tanımaktan geçer. Müşterisini tanımayan hiçbir işletme faaliyetlerinde başarılı olamaz. Bugün geldiğimiz noktada gelişen teknoloji ile birlikte müşteriyi tanıyabileceğimiz birçok yol, teknik mevcuttur. Pazarlama araştırması sektörü oldukça gelişti ve teknoloji aracılığı ile şirket sahiplerine birçok veriyi bilgiye dönüştüren birçok analiz ve rapor imkânımız söz konusu.
nn Sadık müşteri yaratmak için bazı yollar şu şekilde sıralanabilir;
nn · Mevcut müşterilere tanıtım faaliyetlerinde yer verilebilir.
nn · Mevcut müşterilere satılabilecek ek ürünler düşünülmelidir. Müşterilerimize işletmemizden satın aldıkları ürünleri tamamlayacak yeni ürünler satma yolları aranmalıdır.
nn · Müşteri şikayetleri müşteri sadakatini artırmada kullanılabilir. İşletmeler şikayet yönetim sistemini kumraladır. Şikâyet eden müşteri en iyi müşteridir. Çünkü işletmenin nerede hata yaptığını söyler.
nn · Müşterilerimize satış sonrasında hizmetlerimizle alakalı anketler yaptırmak.
nn · Mevcut müşteriler ile iletişim kurmak. Onlara kendilerini özel hissettirecek aktiviteler yapmak.
nn · Personel eğitimi. Şirket içindeki tüm personelin konuları hakkında doğru, yeterli ve tam bilgiye sahip olmalarını sağlamak.
nn · Personelin müşteri odaklı olmasını sağlamak.
nn · Sadakat programları oluşturmak. Günümüzde pek çok perakendecinin uygulamaya çalıştığı bu yöntem ile şirketler kendilerinden alışveriş yapan insanların tüketim alışkanlıkları ve tüketim sıklıkları gibi konularda bilgi edinmeyi amaçlamaktadır. Bu programlar aracılığı ile edinilen bilgiler müşteri sadakatini artırmada kullanılır. Migros Club kartı, Carrefour kart gibi kartlar tipik örneklerdir. Örneğin Domino’s Pizza kendisinden bir aydır alışveriş yapamayan bir müşterisine ulaşıyor ve müşterisine bir aydır bizden pizza yemiyorsunuz. Sizin için orta boy pizzada indirim yaptık gibi mesajlar gönderiyor. Bu şekilde tüketicide bir farkındalık yaratıyor ve tüketici de gidip pizzasını yiyor. Bu ve bunun gibi birçok uygulamayı birçok şirket yapıyorlar.
nn · Sosyal medyayı aktif kullanmak.
nn Unutulmaması gereken noktalardan birisi ise şu. İstediğiniz teknolojiyi kullanın, istediğiniz sadakat programını kullanın müşteri size güvenmez ve sizin samimi olmadığınızı düşünür ise sizden alışveriş yapmaz. Bunun için ise tüm çalışanların yetkin olması ve şirketin tüm kademedeki yöneticilerinin aynı hedefe odaklanması gereklidir.
n