n
nn
nn Geçen hafta bir vesile ile İstanbul’a seyahatim oldu. İstanbul’da gideceğimiz yere şehir içi ulaşımın bel kemiğinden birisi olan otobüsle gittik. Burada dikkatimi çeken iki şey oldu.
nn Birinci olay, otobüs şoförünün yolculara olan tavır ve davranışı idi. Yolcunun birisi otobüse bindi. İstanbul’un yabancısı olduğunu belirterek otobüs için bileti olmadığını ve parası mukabilinde otobüse binip binemeyeceğini sordu. Otobüs şoförü de “ aşağıda bilet satılıyor kardeşim. Git oradan al.” şeklinde cevap verdi. Memnun müşteri memnuniyetini ortalama 4 kişiye anlatırken memnun olmayan müşteri ortalama 14 kişiye anlatıyor. Şehrimize ilk gelen veya sürekli olarak burada yaşayan vatandaşa böyle davranmak, insanlar üzerinde negatif etkilerde bulunur ve insanlar da bu deneyimlerini gerek sosyal medyada gerekse dostları ve arkadaşları ile paylaşır. Otobüs şoförleri için geçerli olan bu durum taksi ve minibüs şoförleri için hatta zabıtalar için de geçerli.
nn İster şehir olsun ister normal marka olsun insanlar için ilk izlenim çok önemli. Unutmamak gerekir ki bir filme gittiğinizde filmin en çok hafızada kalan karesi ilk ve son sahnesidir. Dolayısı ile otobüs, minibüs ve taksi şoförleri gibi şehirde insanlarla ilk ve en çok karşı karşıya gelen meslek gruplarının vatandaşa/turiste davranış şekli şehirlerin imajı açısından çok önemli bir husustur. Saydığım meslek gruplarının bu bilince sahip olması gerekir. Turizmin “bacasız sanayi” olarak adlandırıldığını ve ülkelerin/şehirlerin ekonomilerinde ciddi paya sahip olan bir sektör olduğunu unutmamak gerekir.
nn Otobüste karşılaştığımız ikinci husus ise otobüste kullanılan bir uygulama idi. Otobüse dijital bir ekran yerleştirilmiş. Bu ekranda tıpkı tramvaydaki gibi bir ses bir sonraki durak Fındıkzade (Samsun versiyonu herhangi bir durak ismi) diyor idi. Üstelik aynı anons bir de İngilizce olarak tekrarlanıyor idi. Bu başta görme engelli vatandaşlar olmak üzere birçok insan için faydalı bir uygulama. Gideceği yeri bilemeyen insanlar için de faydalı bir iş olmuş. Anonsun bir de İngilizce olması otobüs hizmetinden yararlanan yabancı turistler için de faydalı bir uygulama. Samsun’da İngilizcenin yanı sıra Rusça da eklenebilir.
nn Otobüsteki ekranda İstanbul’la ilgili gezilecek yerler de görüntü olarak sürekli akıyordu. Otobüste insanların ilgisini çekecek ve aynı zamanda bilgilenmelerini sağlayacak güzel bir çalışma olmuş. Samsun’un da güzelliklerini ilk önce kentte yaşayan insanların fark etmesi ve bilmesi lazım ki söz konusu insanlar farklı şehirlere gittiklerinde Samsun’un güzelliklerini gittikleri yörelerdeki insanlarla paylaşsınlar. Dünyadaki en etkili reklam mecrası ağızdan ağza reklam olduğu gerçeğini hatırladığımızda yapılacak olan etki oldukça önemli olacaktır. Otobüslerin rotalarının çok uzun olduğu da gözönüne alınırsa bu hizmetten çok sayıda insanın faydalanması açısından da önemli bir unsur.
n