n

n

n Yükselen pazar deyimi, son yıllarda karşımıza çıkmış ve sürekli olarak da gündemden düşmeyen bir ifade olmuştur. Yükselen pazar ile kastedilen; söz konusu ülkenin sosyokültürel ve ekonomik yapısının avantajlı konumda olması ve o ülkenin yatırımcılara cazip fırsatlar sunmasıdır.

n

n Yükselen pazarlarla ilgili olarak bugün birçok kurum ya da kuruluş, farklı sınıflandırma yapmaktadır. Örneğin IMF, Dow Jones, The Economist, dünyaca önemli kredi derecelendirme kuruluşu S&P gibi. 2010’lu yılların başlarına gelindiğinde ise çok hızlı bir şekilde ekonomileri büyüyen ülkeleri tanımlamak için yeni bir kavram gelişti. Kavramın adı BRIC. BRIC, BRIC’i oluşturan ülkelerin baş harflerin kısaltması. Brazil (Brezilya), Russia (Rusya), India(Hindistan) ve China(Çin). BRIC’e bazı ülkeler ilave oldu. Örneğin BRICET Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin, Batı Avrupa ve Türkiye. Şimdilerde ise Next Eleven (Gelecek 11) ülkeleri konuşulmakta. Next Eleven ülkelerini ise Bangladeş, Mısır, Endonezya, İran. Meksika, Nijerya, Pakistan, Filipinler, Güney Kore, Vietnam ve Türkiye oluşturuyor.

n

n Yükselen pazarlarla ilgili olarak bugün birçok kurum veya kuruluşun birçok sınıflandırma yaptığını söylemiştim. Burada güzel olan ise Türkiye’nin tüm sınıflandırmaların içerisinde yer almasıdır. Yayınlanan çok sayıda raporda yükselen pazarlarla ilgili olarak bazı ortak saptamalar var. Örneğin teknoloji kullanımının hızla yaygınlaşacağı ve bunun da üretimde verimlilik artışına neden olacağı, orta sınıfın harcama gücünün artacağı ve dolayısı ile de lüks tüketim ürünlerinin satışının artacağı, turizm, restoran, fast-food, eğlence ve kültürel faaliyet sektörlerinin orta sınıfın harcama gücünün artmasından olumlu yönde etkileneceği ifade edilmekte. 2010-2013 yılları arasında yükselen pazarlardaki reklam harcamalarının yerleşik pazarlardan daha fazla artması ve yükselen pazarlardaki reklam harcamalarına bakıldığında Kuzey Amerika’da ortalama %3.1 artarken Latin Amerika’nın %8, Merkez ve Doğu Avrupa’nın .4 artması da bu durumu desteklemektedir.

n

n Türkiye’nin yükselen pazarlarından birisi olan Samsun’un da bu değişim ve gelişimleri dikkatli bir şekilde izlemesi ve iller içerisinde hak ettiği yerde olması için ortaya çıkacak olan fırsatları iyi bir şekilde değerlendirmesi gerekmektedir.

n

n

n

n

n

n

n

n

n