İkinci Abdülhamit döneminin en önemli diplomat devlet adamlarından olduğu gibi aynı zamanda proje bazında da çağını aşan ve stratejik düşünebilen bir kişiliğe sahipti.
Örneğin; nehirlerimiz, demiryollarımız ve limanlarımız hakkında düşündüklerini henüz düşünemiyor, gelip geçmiş Cumhuriyet hükümetlerimizin henüz ilgi alanına alamamış bulunmaktayız:
'Fırat ile Dicle'yi, Seyhan ile Ceyhan'ı, Sakarya ile Kızılırmak'ı daha faydalı bir hale getirmek mümkündür. Bütün limanlarımızı, bilhassa Karadeniz ve Akdeniz limanlarımızı baştanbaşa inşa etmek, Anadolu ve Rumeli demiryollarını çoğaltmak pek zaruridir. Bütün saltanat müddetim boyunca hep bunları düşündüm.'
- Abdülhamid Han,eğitimde Batı modellerine sıcak bakmakla birlikte kendi değerlerimizin ve dilimizin korunmasına özen göstermiş, yazarlara halkın anlayacağı dili kullanmaları noktasında gerekli uyarıları yapmıştır.
Eğitime büyük önem veren Sultan, ilkokulları köylere kadar taşımış, ortaokuldan itibaren dil öğrenimini zorunlu hale getirmiş, işitme ve görme engelliler için okullar açmıştır.Tıp eğitimine de önem veren İkinci Abdülhamit, aynı zamanda kültürel kurumları da (Eski eserler,Askeri Müze, kütüphane vb.) ihmal etmemiştir.
Sultanın döneminde İstanbul ve taşrada uygulanmak üzere çeşitli tip köprü projeleri yapılmış, bunların bir kısmı uygulanmıştır.
Başkent İstanbul'a büyük önem veren İkinci Abdülhamit, İstanbul'un iki yakasını ve çeşitli yerlerini birleştirecek Tüp Geçit projelerini yaptırmıştır.
Sultan İkinci Abdülhamit'in ilginç kaderine bakınız ki, kendi döneminde açtığı okullarda okuyan kişiler tarafında tahttan indirilmiştir.
Eğitime yapmış olduğu bir başka büyük hizmet de Cumhuriyeti kuran kadrolar da yine sultanın açtığı okullarda yetişmişlerdir.
Mustafa Kemal'in, 'Çanakkale'ye yüz bin beyin gömdük' dediği beyinler de bu okullarda yetişmişlerdir.
Onu bu millete hizmet etmişleri bir nebzecik anlatmak vefa borcumuz ve sadakatimizdir.
Rahmet dileğiyle selam ve sevgi ile...