Renk kelimesinin Türki Dil Kurumu sözlüğündeki anlamları şu şekildedir: a) cisimler tarafından yanılsanan ışığın gözde oluşturduğu uyum b) nitelik ve c) çeşitlilik
Renkler, pazarlamacılar tarafından işletmelerin logosundan reklam kampanyasında kadar birçok yer ve alanda profesyonelce kullanılmaktadır. Bunun için renk konusunda uzman kişiler başta olmak üzere psikologlar ve hatta antropologlar dahi kullanılmaktadır. Çünkü renkler insanların bilinçaltı tarafından algılanmakta ve bu sayede de birey satın alma kararını vermektedir. Renklerin anlamı kültürden kültüre değişmektedir. Bunun için markalar başta logoları olmak üzere tüketici ile iletişim kuracakları tüm mecralarda kullanacakları renkleri, profesyonel bir şekilde seçmeli ve tatbik etmelidir. Günümüzde insan kaynakları departmanları da çalışanları renkler ile ifade etmeye başlamıştır. Çalışanlara yönelik olarak bazı testler yapılmakta ve test sonucuna göre çalışanın karakteri bir renk ile ifade edilmektedir.
Peki hangi renk ne anlama gelmektedir?
Kırmızı: Yüksek enerji ve heyecan içerir. Kırmızı bilinçaltını en fazla uyaran renktir. Gıda sektöründe fazlasıyla kullanılır. Bunun nedeni ise kırmızının iştah açıcı olmasıdır. Bunun için gıda firmaları satış noktaları başta olmak üzere logolarında restoranlarında kırmızıyı yoğun bir şekilde kullanır. Kırmızının bir diğer anlamı da statüyü sembolize ediyor olmasıdır. Bu anlamda düşünülüğünde Ferrari’nin kırımızı seçmesi de tesadüf değildir. Kırmızı başka bir deyişle hakimiyeti de temsil etmektedir.
Pembe: Neşe sevinçlilik şirinlik mutluluk rengidir. İnsanları rahatlatan bir renktir. Pembe giyen bir kişiye daha rahat ödeme yapıldığı da tespit edilmiştir.
Mor: Kraliyet rengidir. Zeka ve bilinç düzeyini temsil eder. Konsantrasyonu artıran bir renktir. Lüksü simgeleyen tüm yerlerde sıkça kullanılan bir renktir.
Mavi: Temizlik ve saflığı çağrıştırdığı için su ambalajlarında sıkça karşımıza çıkmaktadır. Bankaların ve siyasi partilerin logolarında maviyi tercih etmesinin nedeni de güveni telkin etmesinden ileri gelmektedir. Polisi araçlarında mavi ve kırmızının seçilmesinin nedeni ise mavinin uzaktan kırmızının yakından çok rahat bir şekilde görülüyor ve algılanıyor olmasından ileri gelir.
Sarı: Güneşin rengi olan sarı aydınlığı ve sıcaklığı simgeler. Bununla birlikte sarı rengi geçiciliği de simgeler. Örneğin sonbahar geldiğinde yaprakların dökülmesi ve ateşin de yanarken renginin sarı olması, buna en güzel örneklerden birisidir. Benzer şekilde araç kiralama şirketlerinin logolarında sarı rengi tercih etmesinin nedeni aslında kiralanan aracın kısa süreliğine kullanılması ve kiralama şirketine kira bitiminde iade edilmesinden kaynaklanmaktadır.
Yeşil: Doğanın canlanmaya başladığı renk olan yeşil tazeliği ve şifayı çağrıştırır. Yeşil sakinleştirir ve insanlara güven telkin eder. Koyu yeşil prestij ve para rengidir. Bu yüzden bazı bankaların logolarında yeşil rengini kullandığına tanıklık ediyoruz.
Turuncu: Enerji, canlılık sağlık ve memnuniyet rengi olan turuncunun başta teknoloji firmaları olmak üzere birçok yerde karşımıza çıktığını görüyoruz. Kırmızı ve sarının bileşiminden doğan turuncu; her iki rengin de özelliklerini bünyesinde ihtiva eder.
Beyaz: Saflık ve temizliği simgeler.
Kahverengi: Tutarlılık, sürekliliği ve zenginliği simgeler. Bu yüzden ABD’de finans işi ile uğraşanların çoğunun kahverengiyi tercih ettiğini görüyoruz.
Siyah: Fiyatı yüksek olan ürünlerin rengidir. O yüzden pahalı algılanmak istiyorsanız mutlaka siyah rengi kullanmaya özen gösterin. Siyah aynı zamanda gücü simgeler. Bu yüzden makam araçları için siyah renk tercih edilir.
Gri: Ağırbaşlılığın sadakatin ve sessizliğin rengi olan gri, diplomasi çevrelerince sıkça tercih edilir. Bunun nedeni grinin ciddiyeti temsil ediyor olmasından ileri gelmektedir.