n

n

n Sürdürülebilirlik kavramı günümüzde hayatın hemen her alanında karşımıza çıkan bir kavram. Birçok disiplin bu kavramı kendisine göre yorumlamakta ve adapte etmektedir. İşletmecilik alanında da sürdürülebilirlik kavramı son derece öne çıkan bir kavram

n

n Sürdürülebilirlik kavramı özellikle sanayi devriminden sonra ortaya çıksa da Türkiye’ye yansımaları (kavram olarak telaffuz edilmeye başlaması) çok uzak sayılmaz. Bu bağlamda bakıldığında günümüzde sürdürülebilirlik meselesi, birçok işletmenin stratejik planlarında yer alan ve gerek reklamlarında gerekse halkla ilişkiler çalışmalarında kendisini göstermektedir.

n

n Sanayi devriminden sonra yaşanan gelişmeler ve plansız kentleşme ile birlikte çevre kirlilikleri ciddi bir şekilde ortaya çıkmaya başlamıştır. Sanayi bölgelerinin yerlerinin yanlış seçilmesinden sanayideki kurulu işletmelerin çevreye karşı hassasiyetlerinin olmaması da sera gazları salınımının artması gibi birçok şekilde çevreyi tehdit eder duruma gelmiştir.

n

n Bununla birlikte sanayileşme çabalarını da eklediğimizde çevre ve sanayinin birarada olması ve birlikte gelişmesi sorunu ortaya çıkmıştır. Bu alanda çevreyi dikkate alan birçok yasa çıkarılmaya çalışılmış ve çevreyi tehdit eden işletmelere de cezai müeyyideler ortaya konmuştur.

n

n Çevre ile ilgili birçok dernek ortaya çıkmış ve kamuoyu üzerinde yaratılan ciddi baskılar sonucunda da işletmelerin çevreye olan hassasiyetlerini artırmaları için baskılar yaratılmıştır. Bunun doğal bir sonucu olarak da işletmeler de gerek yasal zorunluluktan kaynaklı gerekse kurumsal itibar açısından sürdürülebilirlik kavramını stratejileri arasına almak durumunda kalmışlardır.

n

n Günümüzde birçok işletme sürdürülebilirlik kavramını reklamlarında ciddi bir şekilde uygulamaktadır. Örneğin Bocsh’un doğa dostu teknoloji sloganı veya birçok beyaz eşya üreticisi/satıcısı firmanın ürünlerinde A işaretinin olması bu durumun en güzel göstergelerinden birisini teşkil etmektedir.

n

n Sürdürülebilirlik kavramını hayat felsefesi haline getirmiş olan işletmeler, rekabet avantajı sağlamakta ve rakiplerinden bir adım önde olmaktadır. Bugün artık birçok şirketin kendi adını veya kurucusunun adını taşıyan ormanları var. Kurumsal sosyal sorumluluk bağlamında da birçok doğa temalı ya da toplum faydası gözeten derneklerle ortak birçok aktivite planlamaktadırlar.

n

n Bu tür aktiviteler de işletmeyi paydaşlarının gözünde daha değerli hale getirmekte ve bu da şirketin itibarı açısından işletmeye pozitif katkılar sağlamaktadır

n

n İşletmelerin elbette en temel amaçlarından birisi kâr elde etmek ise de bir diğer amacı topluma fayda sağlamaktır. Toplumla iç içe olan şirketlerin de zaten kâr sağlama açısından bir sıkıntısının olmayacağını Opet’in son reklamlarında bir kez daha görmüş olduk.

n

n Dilerim Samsun’dan da sosyal projeler sadece kamu kurum kuruluşları, belediyeler ya STK’lar/dernekler tarafından yürütülmez. Şirketler de bu projelerin ortakları olur.

n

n

n

n

n