n

n

n

n

n Yeni binyılda ekonominin kuralları baştan aşağı değişti. Özellikle teknolojideki baş döndürücü değişim ve gelişim, sınırları kalkan ekonomi kavramını iyice genişletti; hatta ortadan kaldırdı denebilir.

n

n Bugün herhangi bir bilgiye ulaşmak istediğinizde çağımızın en büyük alimi diye adlandırabileceğimiz google’a veya sosyal medyaya bakıyoruz, oralardan bilgi ediniyoruz. Bu durumun pozitif tarafları olabileceği gibi negatif tarafları da oldukça fazla. Dezenformasyon oldukça fazla şekilde ortaya çıkabildiği gibi kitleleri de rahatlıkla peşinizden sürükleyebiliyorsunuz. Öykü-Berk Gürman kardeşlerin “Evlerinin Önü Boyalı Direk” şarkısında yaptığı çıkışı hepimiz hatırlıyoruz. Amatör iş gibi algılanan; ama zaman geçtikten sonra çok profesyonelce hazırlandığı ortaya çıkan bir propagandanın ürünü idiler. Ancak Türkiye’deki çoğu ortaklık gibi maalesef onlar da ayrıldı. Öykü-Berk olayı da bize sanal mecraların ne kadar güçlü olduğunu göstermiş oldu. Sanal dünya bugün pazarlama mecralarının odak noktasına oturmuş durumda. Son yapılan insan kaynakları anketinde gençlerin geleceğin mesleği olarak sosyal medya uzmanlığını gördükleri ortaya çıktı.

n

n Günümüzde tüketiciler bir ürün almadan önce internette araştırma yapmakta, ürünlerle ilgili yorumları okumakta ve bloglar gibi sanal mecraları da incelemekte ve tüm bu süreçlerin sonunda ürünü satın almaya da almamaya karar vermektedir. Ulusal büyüklükteki birçok şirket, bu bağlamda bünyelerinde sosyal medyayı takip edecek sosyal medya uzmanlarını bünyelerinde istihdam etmektedir.

n

n Aynı tarzdan hoşlanan birçok insan bloglarda, facebook sayfalarında veya twitterda biraraya gelmektedir. Bu durumun iki tarafı var. Olumlu tarafı hedef kitlenizin biraraya toplanmış olması pazarlama çabalarınızın etkinliği açısından size zaman ve maliyet açısından avantaj sağlar. Olumsuz tarafı ise şirketinizle ilgili negatif bir durum olması durumunda söz konusu negatif durum anında çok sayıda kullanıcı tarafından öğrenilmiş olmaktadır. İşletmelerin bu duruma çok dikkat etmesi gerekmektedir.

n

n Güçlü marka oluşturmanın anahtar noktalarından birisi tüketici ile marka arasında güçlü bir iletişim kurmaktan geçer. Bu yüzden ister yüz yüze olsun ister sanal mecrada olsun tüketici ile iletişi halinde olurken çok dikkatli ve özenli olunması gerekli. Sanal mecraların yersiz ve çok kullanılması tüketici ile marka arasındaki ilişkinin negatife dönmesine neden olur. Sanal mecrayı doğru kullanan ise sadık marka tüketicisi yaratmada rakiplerinin önüne geçer.

n

n Sosyal medyanın bu kadar güçlü hale gelmesi, sosyal medyada köşe yazarlığını gündeme getirmiştir. Bu anlamda deneyimlerini sürekli yazan köşe yazarları ortaya çıkmıştır. Hal böyle olunca maalesef ücret karşılığında şirketleri öven ya da yeren köşe yazarları ortaya çıkmıştır.

n

n İster sanal mecrada olsun ister geleneksel mecralarda olsun işletmelerimizi daha çetin şartlar bekliyor. Sadece reel piyasadaki rakiplerimizle savaşmamız yetmeyecek aynı zamanda sanal mecradaki rakiplerimizle de baş etmenin yollarını aramak zorundayız. Bunun için pazarlama planlarını hazırlarken işletmemizi etkileyecek olan tüm faktörleri dikkatli ve özenli bir şekilde gözden geçirmemiz ve olaylara reaktif değil proaktif yaklaşmamız lazım.

n