Y Kuşağı, Amerika kültüründen ortaya çıkıp tüm dünyaya yayılan bir kesimi ifade eder. Kimine göre işe yaramayan tüketici bir nesil olarak eleştirilse de Y kuşağı, teknoloji anlamında kendini geliştirmiş ve okur yazar bir nesildir. Y’ler, Y nesli ya da Y kuşağı olarak bilinen kuşak 1981 ile 2000 yılları arasında doğmuş olanları kapsamaktadır. Y kuşağına 1981-1982-1983-1984-1985-1986-1987-1988-1989-1990-1991 yıllarında doğmuş olanlar girer.
Y kuşağının özellikleri ise; en eğitimli kuşaktır. En medeni kuşaktır. En teknolojiye açık kuşaktır. Teknolojiyi kullanmayı bilen kuşaktır. Bilgiyi kaynaklarından öğrenebilen kuşaktır. Global olarak dünyayı keşfetmeye çalışan insan kuşağıdır.
Y kuşağının ön plana çıkan özellikleri ise; bağımsız olmayı seviyorlar, özgürlüklerine düşkünler. Otoriteyi sevmiyorlar. Kendilerine kurallar konulmasından hoşlanmazlar. Farklı görüşlerin kendilerine dayatılmasına karşı çıkarlar. Farklı görüştekileri acımasızca eleştirebilirler. Kendi görüşlerine karşı olan eylemler gündeme geldiğinde hiç düşünmeden direnişe geçerler. Direnişleri uğruna ölümü dahi göze alırlar ve istedikleri olana kadar direnmekten vazgeçmezler. Onlar için gruplaşma ve akranlarına kendini kabul ettirme önemli olduğundan, sosyal gruplara katılma ve birlikte hareket etme önemlidir. Sosyal medyayı etkin kullanırlar ve görüşlerini rahatlıkla dile getirmekten çekinmezler. Bir olay karşısında eylemde bulunacakları zaman birliktelik kurmak için sosyal ağları ciddi bir araç olarak kullanır ve oradan yapılan çağrıları sorgusuzca kabul ederler.
Peki işletmeler Y kuşağına yönelik olarak pazarlama stratejilerini nasıl tespit etmelidir?
1. Sosyal medyayı iyi kullanmalılar. Özellikle instagram son zamanlarda popüler sosyal medya mecrası ve işletmeler başta instagram olmak üzere tüm sosyal medya mecralarını aktif olarak kullanması gerekiyor.
2. Y kuşağının tüketicileri ürünlerini satın aldıktan sonra ürünler ilgili olarak deneyimlerini tecrübelerini paylaşmaktan çekinmiyor. Bu nedenle tüketicilerin kendilerini rahat ifade edecekleri platformlar oluşturulmalı.
3. Online satış platformlar oluşturun: y kuşağı satın alma karalarını verirken ilk sırada arama motorlarını kullanıyor. Bu durumu işletmeler dikkate almalı ve ona göre platformlar oluşturmalıdır. Bu noktada göze alınması gereken bir diğer nokta ise oluşturulacak platformların kullanımını basit ve platformun sade olması gerektiğidir. Çünkü y kuşağı sadelikten hoşlanıyor.
4. Sürprizler: Y kuşağı tüketicisi sürprizlerden çok hoşlanıyor. Yani işletmeler zaman zaman tüketicilerine sürpriz yaparsa iyi olur.
5. Şeffaflık: Y kuşağı tüketicisinin en fazla dikkat ettiği unsurlardan birisi şeffaflık ve güvenilirlik. Başta satış elemanları olmak üzere işletmelerdeki tüm çalışanların bunu bilmesi ve buna göre davranması iyi olur.
6. Yenilikleri takip etmek: Y kuşağının en büyük özelliklerinden birisi çabuk sıkılıyor olması. Dolayısı ile işletmelerin yenilikçi yaklaşım benimsemesi lazım ki y kuşağı tüketicisi de yenilikçi işletmeyi takip etsin ve o işletmeden satın alma davranışlarını gerçekleştirsin.
Hep söylediğim ve belirttiğim gibi işletmeler hitap etkileri hedef kitleyi doğru tespit etmeli; o hedef kitleyi iyi tanımalı ki amaçlarına kısa sürede ulaşsınlar ve kârlarını maksimum düzeye çıkarsınlar.