n
n n İkimizden birimiz matematik bilmiyoruz ya ben ya da Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Sefer Arlı. Aynı rakamları, o farklı okuyor ben farklı okuyorum. İşlem zor da değil, basit bir bölme ve bir o kadar basit çarpma işlemi.10 Ekim 2012 “Samsun Hafif Raylı Sistem”in hizmete girişinin ikinci yıl dönümü. Sayın Arlı bu vesileyle bir açıklama yapmış, bazı rakamlar vermiş. Bu rakamların bir kısmı belediyenin reklam alanlarında tamamı ise internet sitesinde yer alıyor. Habere göre Sayın Arlı, bu iki yıl içinde 26 milyon 417 bin 820 yolcu taşıdıklarını açıklamış ve “Hat kapasitemiz günlük 90 bindir. Hafta sonu ortalama 50 bin yolcu sayımız varken bu sayı hafta içi ise günlük 67 bin 500 civarındadır” demiş. Bu hesap kendi içinde çelişmekte, sağlaması tutmamakta ve benim “ikimizden biri matematik bilmiyoruz” demem de bu hesaptan kaynaklanmaktadır. Şimdi çok basit bir şekilde irdeleyelim bu açıklamayı.
n n 26 milyon 417 bin 820 yolcuyu iki yıldaki gün sayısı olan 730’a bölersek 36 bin 188 çıkar. İşte günlük yolcu sayısı budur. 36.188 nere Sayın Sefer Arlı’nın hafta sonu için verdiği 50 bin hafta içi diye açıkladığı 67 bin 500 nere? Neredeyse yarı yarıya bir fark var.
n n
n n Sefer Arlı mühendis, hesap bilmemesi söz konusu olamaz, biliyor ama ya bu halkı hesap bilmez sanıyor ya da hem halkı hem de halka gerçek dışı rakam vermeyi pek önemsemiyor. Gerçekleri çarpıtmayı etik olarak yanlış görmüyor ve de bunun halka saygısızlık olduğunu düşünmüyor ve “Ben ne söylersem, biz ne söylersek bu halk itiraz etmez” rahatlığı içinde rakamları istediği gibi kullanıyor. Bunun başka izahı yok.
n n Sefer Arlı’nın o açıklamasında “Tekkeköy İlçemiz için hafif raylı sistem çalışmalarımız sürdürülüyor. Hattın kurulması için planlama ve fizibilite çalışmalarımız devam ediyor” diyor. İyi de Samsun Büyükşehir Belediyesi 28.5 kilometrelik Üniversite-Çınarlık hattının fizibilite çalışmalarını yıllar önce hem de oldukça yüklü bir para ödeyerek Yüksel Proje’ye yaptırmadı mı? Ve o çalışmada Belediye Evleri-Çınarlık hattı “fizıbıl/verimli değil” denilmedi mi? O çalışmanın raporları belediyenin arşivinde dolayısıyla da Sayın Arlı’nın elinde değil mi?
n n
n n Kamu yönetimi her şeyden önce halka açık olmayı, eldeki bilgileri tam ve doğru aktarmayı gerektirir. Yöneticinin en büyük sermayesi güvenilir olmaktır. Ne yazık ki, Samsun Büyükşehir Belediyesi raylı sistem konusunda güvenilir ve tutarlı bir tavır sergileyememiştir. Rakamlarla oynanmış, bütçe kalemleri başka fasıllara aktarılmış, sistemin önlenemez ve gizlenemez zararları bir şekilde halkın gözünden kaçırılmaya çalışılmıştır. Ama yapılan her açıklama yeni tereddütlerin doğmasından başka bir sonuç getirmemiştir.Gerçek şudur ki; kentin önceliği olmadığı halde bir iddia ve hatta bir inat uğruna DPT kriterleri zorlanarak kotarılan Samsun Hafif Raylı Sistem projesi pahalıya malolmuştur ve zarar etmektedir. Zararı her geçen gün daha da artacaktır. Bu yatırım Büyükşehir Belediyesi’nin bütçe dengelerini alt üst etmiştir, daha da edecektir. Kullanılan 115 milyon Avro, dış kredinin ödemeleri başlamak üzeredir. Bundan sonra belediyenin yükü çok daha ağır olacaktır. Dua edelim de belediye bu yükün altında kalmasın.
n n
n n Bütün bunlar öngörülemeyecek hususlar değildi ve o kurum içinde bunu gören ve karşı çıkan insanlar da vardı ama sözlerini dinletemediler ve bu proje Başkan’dan gelen her projeye bilmeden ve öğrenmeden destek çıkanların alkışları arasında hayata geçirildi. Dün bu gösterişli projenin rantını oy olarak toplama zamanıydı şimdi ise maliyetini ödeme zamanı. Geçmişin faturasını geleceğe ödetiyoruz.
n