Eğer, bayram boşluğunda tüm hafif raylı sistem duraklarına o harika baskılı pırıl pırıl 'Sizin İçin' gazetesi konmasaydı ve o zeka ürünü 'UçuyoRUS' başlığı atılmasaydı, bu yazıyı yazmayacaktım.
Herkesin bildiği ama bilmezden geldiği bir konudur Samsun-Krasnodar uçak seferleri macerası. Yeni değildir, çok önce denenmiştir ve öyle dendiği gibi de Ruslarla ilişkiler gerginleştiği için değil, insanlar uçmadığı için kaldırılmıştır. İnsanlar uçmamış, seferler kaldırılmış ama bu kentin dolarları uçmuştur.
'Bu kentin dolarları' ifadesini bilerek kullanıyorum. Çünkü proje ticaret dışı kurumların 'kent ekonomisine destek olmak' gibi iyi niyetli bir amaçla ortaya atılmış ve fakat verimli ve dolayısıyla sürdürülebilir olup olmadığı, yeterince araştırılmadan uygulamaya konulmuştur. Konulurken de karşı tarafa belli garantiler verilmiş ve bu garantiler Samsun İl Özel İdaresi, Samsun Büyükşehir Belediyesi ile Samsun Ticaret ve Sanayi Odası'nın bütçelerinden karşılanmıştır.
Şimdilerde yeniden başlayan/başlatılan Samsun-Krasnodar uçak seferinin ilk uygulaması, ta 2012'nin 9 Kasım'ına gider. O gün 'Rusya'nın Krasnodar şehrindeki Kuban Havayolları'ndan sabah 11.15'te kalkan GW - 3047 sefer sayılı Skyexpress.ru'ya ait uçak 12.10'da Samsun-Çarşamba Havaalanı'na iner. 32 kişilik kafile ile Samsun'a gelen Rus heyetini Samsun Büyükşehir Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Daire Başkanı Necmi Çamaş ve beraberindekiler çiçeklerle karşılar.
Rus kafilesi zamanın Samsun Valisi Sayın Hüseyin Aksoy'u makamında ziyaret etmişlerdi. O ilk gelenler aynı zamanda son gelenler oldu ve seferler iptal edildi. Gelenlerin ve turist diye havaalanında karşılanıp makamlarda ağırlananların turist olmadıkları da sonradan anlaşıldı. Rus hava yolu şirketinin görevlileriydi. Uçak boş geleceğine onlar bedava gelmişlerdi.
Denenmişi yeni bir şey diye tekrar deniyoruz. İnşallah bu ikinci denemenin akıbeti de birinci denemeye benzemez. Birincinin protokolü ve mali yükümlülükleri başlamadan önce açıklanmıştı. Bu ikinci denemenin protokolü de açıklandı mı acaba ya da ne zaman açıklanacak?
Bir de ' Krasnodar'dan ne bekliyoruz?' sorusu var henüz sorulmamış ve dolayısıyla yanıtlanmamış. Aynı denizin kıyısı, benzer iklim ve doğal yapı. Ekonomisi de genelde bizim gibi tarıma dayalı. Dışarıya yatırımdan çok dışarıdan yatırım alan bir bölge. Onlar mı gelecek biz mi gideceğiz? Turistse beklediğimiz, aynı iklim kuşağındaki benzer coğrafyayı mı tercih edecekler yoksa hasret kaldıkları sıcağa mı koşacaklar. Yok, yatırım yapmaksa hedefimiz, şairin 'kendi yardıma muhtaç bir dede/nerede kaldı gayrıya himmet ede' dediği gibi kendisi yatırıma hasret Samsun'dan kim kalkar da gider Krasnodar'a yatırım yapmaya?
Br başka soru daha var, cehaletime versin işin erbabı, sormadan duramayacağım: Rusya'da iş nerede bağlanır taşrada mı merkezde mi? Yani Moskova'da mı Krasnodar'da mı? Eğer son söz sahibi Moskova'da ise ve oraya gitmek gerekirse, İstanbul'dan doğrudan Moskova'ya uçmak varken işadamı niye kulağını tersten göstersin, niye İstanbul dururken Krasnodar üzerinden uçsun ki? Geoogle Efendi'ye sordum; Krasnodar Moskova arası 1629 kilometreymiş ve bu mesafe arabayla yaklaşık 21 saat 23 dakika sürüyormuş, uçak ile de yaklaşık 2 saat 19 dakika.
Aslında bu soruları bizim gibi paradan puldan dolayısıyla yatırımdan anlamayanlar yerine işin erbapları, işadamları ya da anlı şanlı derneklerin başkanları ve de yerel siyasetçiler sorsa çok daha doğru olacak ama onlar sormuyorlar. Onlar sormayınca da iş başa düşüyor. Hani 'gazeteci soran adamdır' diye bir söz var ya, kimimizin tav olduğu kimimizin de gülüp geçtiği, ben o söze inanlardanım ve sırf o söz için soruyorum.