n
n n Yatırım programları, kamunun yol haritasıdır, tasarrufların yasal dayanağı, meşruiyet belgesidir. Devlet o haritanın dışına çıkamaz, fasıllar arası yasal ve sınırlı kaydırmalar hariç, programda yer almayan bir yatırıma kaynak aktaramaz, ayrılan kaynağı artırıp eksiltemez.
n n
n n Bir buçuk ay kadar önce bir bakan geldi Samsun’a, törenler düzenlendi, nutuklar sıkıldı ve sanal temeller atıldı. Samsun halkına birkaç yüz milyonluk yatırım müjdeleri verildi. Yatırım programını bilmeyen ya da ona bakmayan birisinin duyduklarına sevinmemesi mümkün değil. Ancak, siyasi söylemin tersine 2013 Yılı Yatırım Programı ne yazık ki Samsun’a fazla bir vaatte bulunmuyor. 2013 için ayrılan bütçe; bırakın birkaç yüz milyonu bir yüz milyonu bile zar zor geçebiliyor. İçlerinde yeni bir tek yatırım yok, hepsi geçmişten gelen eski yatırımlar; çoğu da 2000 öncesinden; yatırım denilen bunların tamamlanmasından ibaret. Yatırımlarda ağırlık Devlet Su İşleri ve Karayolları Genel müdürlüklerinin devam eden projelerinde.
n n
n n DSİ programında yer alan Bafra Sulama Projesi 1990’da başlamış, 2016’da bitecek. Bugüne kadar 349.727.000 TL harcanmış, bu yıl da 26.000.000 TL ödenek ayrılmış. Bitmesi için daha yaklaşık 200.000.000 TL’ye ihtiyaç var. Bu ayrılan kaynakla ve bu hızla 2016’da bitmesi hayal gibi. Çarşamba sulama projesi ise Bafra’dan bir yıl sonra(1991’de) başlamış ve bir yıl sonra (2017’de) bitecek. Ona ayrılan kaynak daha az, 10.000.000 TL. Ama harcanması gereken para Bafra’dan çok çok fazla! Proje 945. 000.000 TL’ye çıkacak. Bu yıla kadar 201.342.000 harcanmış; daha 744.000.000 TL’ye ihtiyaç var. Bu yıl ayrılan ödenek sadece 10.000.000 TL. Eğer böyle giderse Çarşamba Ovası sulama projesi inşallah 74 yıl sonra tamamlanır! Tabii, ortada sulanacak ova ve su tutacak bir baraj kalırsa. 181.507. 000’ye çıkması ve 2015’te bitmesi hedeflenen Ladik/Derinöz projesine bu güne kadar 134.764.000 TL harcanmış, bu yıl da 5.000.000TL ödenek konulmuş. Bu DSİ’nin projeleri arasında en eski olanı, ta 1986’ya gidiyor başlangıcı. Vezirköprü projesi bitime en yakın olanı. 1993’te başlayan proje 2014’te bitecek. 293.051.000 TL’ye çıkacak, bugüne kadar 272.051.000Tl harcanmış, bu yılki ödeneği de 20.000.000Tl. Ödenek, ihtiyacı karşılıyor.
n n
n n DSİ’nin envanterinde bir ilginç proje daha var. Samsun/19 Mayıs projesi. En yeni proje bu. 2011 tarihli, 185.538.000 TL’ye malolacak ve 2017’de bitecekmiş. Ama bugüne kadar henüz bir kuruşluk bir yatırım yapılmamış, bu yıl da sadece 1.000 liralık bir ödenek konmuş! 19 Mayıs İlçesi’nde bir proje daha var; o da yeni bir proje, içme suyu projesi. 2012’de gündeme gelen proje 144.583.000’ye malolacak ve 2016’da bitecekmiş. Ancak bugüne kadar harcanan bir kuruş para yok. Bu yıl için bütçeye konan ödenek ise 100(evet sadece yüz) TL. Belli ki, bu iki proje de Sayın Suat Kılıç’ın grup başkanvekilliği ve bakanlığının getirdiği güçle oluşturduğu şahsi projeler. Siyasi ödülü de takip yükü de kendisine ait.
n n
n n T.C. Karayolları Genel Müdürlüğü yatırımlarında durum farklı değil. Samsun Şehir Geçidi, Samsun-Ünye(Ordu), Samsun Amasya(Merzifon-Kavak), Samsun-Kavak ve Samsun-Yakakent yol çalışmalarının hepsi geçmiş yıllarda başlamış ve gelecek yıllara sarkan işler. Bu beş yatırımdan dördü 1992-97 arasında bir tanesi de 2001’de başlamış. Aksama olmazsa biri 2013’te, biri 2014’te, üçü de 2016’da bitecek. Ayrılan toplam ödenek 49.778.000 TL. Zamanında tamamlanmalarında pek bir problem gözükmüyor.
n n
n n Bu iki kurumun dışında iki yeni sağlık yatırımı var programda. Sağlık yatırımlarından birisi Samsun Akıl ve Ruh Hastalıkları diğeri de Çarşamba Devlet Hastanesi Ek Bina yatırımı. Ruh ve Akıl Hastalıkları Hastanesi nin inşasına 2009’da başlanmış, bugüne kadar 26.540.000 TL harcanmış, bu yıl da 9.560.000TL ödenek konulmuş. Hastane bu yıl bitecek. Çarşamba Devlet Hastanesi Ek Bina yatırımının 1915’te bitmesi hedefleniyor. 31.000.000 TL’ye malolacak projeye bugüne kadar sadece 2.000.000 TL harcanmış, bu yıl da yine 2.000.000 TL ayrılmış. Bu ödenek miktarlarıyla 2015’te nasıl bitecek, anlamak mümkün değil.
n n
n n 2013 yılındaki kamunun yatırım yol haritası bu. Bu haritadan ne kalkınma çıkar ne üretim ne istihdam ne de iş ve aş. Atasözüdür lafla peynir gemisi yürümüyor. Ve her geçen gün geriye giden bu kent; yatırım, yatırımlar da ödenek bekliyor.
n